logo aryam

تاثیر جویدن ناخن بر دندان

تاثیر جویدن ناخن بر دندان

بسیاری از کودکان و افراد مضطرب دائما در حال جویدن ناخن های خود هستند. این امر می تواند در طولانی مدت به دندان ها آسیب رساند. طبیعتا تاثیر جویدن ناخن بر دندان های جلو متمرکز بوده و در کنار سلامت، به زیبایی دندان نیز آسیب می رساند. نتیجه اینکار مانند اثری است که دندان قروچه روی دندان ها می گذارد با این تفاوت که در دندان قروچه دندان های آسیاب نیز آسیب می بینند.

علت تاثیر جویدن ناخن بر دندان چیست؟

اصلی ترین ماده تشکیل دهنده ناخن ها کراتین می باشد. در واقع کراتین ساختاری پروتئینی داشته و از مکمل های عضله ساز به حساب می آید. کراتین موجود در ناخن ها متراکم تر و سخت تر از نمونه های عضلانی آن می باشد. هنگام جویدن ناخن، فشار متقابلی که از ناخن به دندان وارد می شود می تواند مینای دندان را ضعیف کرده و حتی موجب شکستگی آن شود.

توجه داشته باشید که قدرت فک حتی قادر به خرد کردن ساختارهایی سخت تر از کراتین می باشد اما دندان ها تا حدی قادر به تحمل فشار هستند. هنگام جویدن ناخن فک تا زمان شکستن ناخن فشار وارد می کند. به همین خاطر است که گاهی اوقات دندان ها لب پر می شوند.

بیماری های دندان و دهان ناشی از جویدن ناخن

ناخن یکی از آلوده ترین قسمت های دست به حساب می آید. با جویدن دائم ناخن تمام باکتری ها و میکروب های آن را وارد دهان می کنید. این امر در طولانی مدت موجب بیماری های دهانی می شوند. علاوه بر فشار میکروب ها نیز به تنهایی در پوسیدگی دندان ها نقش دارند.

جویدن ناخن بر ریشه دندان چه تاثیری می گذارد؟

سلامت ریشه ها پایداری دندان ها در لثه را ایجاب می کند. تاثیر جویدن ناخن بر دندان به این دلیل است که وارد کردن فشار به هر کدام از دندان ها در واقع ریشه ها را سست می کند. اینگونه عمر دندان ها پایین آمده و با مشکلاتی نظیر از دست دادن دندان مواجه می شوید.

30 درصد کودکان با جویدن ناخن سلامت دهان و دندان خود را به خطر می اندازند. پرا که دندان های شیری کاملا سست بوده و با فشار های مکرری که از جانب ناخن ها بر آنها اعمال می شود نسبت به جایگاه خود تغییر حالت می دهند. این مسئله احتمالا بر شکل رشد دندان های اصلی نیز تاثیر می گذارد.

تاثیر جویدن ناخن بر دندان و لثه

همانطور که به تاثیر جویدن ناخن بر دندان اشاره کردیم میکروب ها و آلودگی هایی که وارد دهان می شوند بسیار آسیب زننده می باشند. به گونه ای که علاوه بر پوسیدگی دندان ها موجب عفونت لثه ها نیز می شوند. در صورتی که شما یا کودکتان دچار این عادت نادرست هستید و یا به بیماری های لثه مبتلا می باشید، توصیه می شود به تغییر عادات خود بپردازید.

تاثیر جویدن ناخن بر ارتودنسی

بریس های ارتودنسی در طولانی مدت سعی بر جا به جایی دندان ها و در نهایت مرتب کردن آنها دارند. وارد کردن فشار مضاعف به دندان هایی که تحت درمان هستند مت زمان درمان را افزایش داده و حتی می تواند عملکرد بریس ها را مختل کند. به این شکل که دندان ها در پایان دوره درمان آنگونه که باید مرتب نشده باشند.

باید اشاره کنیم که ریشه های دندان های ارتودنسی در این دوره سست بوده و در صورت فشار آوردن به دندان ها ممکن است به آنها آسیب وارد کنید. این مسئله تا حدی تاثیر گذار است که حتی احتمال دارد دائما نیاز به چک کردن ارتودنسی ها باشد و از سلامت و صحت عملکرد آنها اطمینان حاصل کرد.

یکی از تاثیراتی که میکروب های ناخن بر دندان ها می گذارند افزایش پتانسیل پوسیدگی مینای دندان می باشد. در ارتودنسی های ثابت بهداشت دندان ها باید به گونه ای رعایت شود که تا حد امکان دندان ها آسیب نبینند در غیر این صورت روند درمان مختل شده و احتمالا با تاخیر به پایان می رسد.

تاثیر جویدن ناخن بر دندان و بوی دهان

آسیب های وارده بر دندان ها بر سلامت دهان بر بوی آن تاثیر به سزایی دارند. تجمع باکتری ها و میکروب ها در دهان می تواند بوی نامطبوعی ایجاد کند.

جویدن ناخن پلاکت های باکتریایی زرد رنگی را وارد دهان می کند که روی دندان ها متراکم می شوند. در گذر زمان این پلاکت ها به جرم تبدیل شده و طبیعتا بو و مزه ناخوشایندی در دهان ایجاد می کنند. این جرم ها با مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان از بین می روند و بوی بد دهان نیز درمان می شود. در غیر این صورت پلاکت ها پوسیدگی دندان را نیز با خود به همراه خواهند داشت.

نتیجه گیری

در رابطه با تاثیر جویدن ناخن بر دندان و دهان باید به موارد متعددی اشاره کرد که همگی به دنبال پوسیدگی دندان و آسیب به لثه ایجاد می شوند. از این تاثیرات باید به بوی بد دهان، پوسیدگی و زرد شدن دندان ها و تغییر شکل آنها اشاره کرد.

سوالات متداول

  1. تاثیرات جویدن ناخن بر دندان های مصنوعی نیز مشابه می باشد؟
    بوی بد دهان و آسیب دیدن لثه ها نیز نتیجه فشار آوردن دندان های مصنوعی بر ناخن ها می باشند.
  2. استفاده مرتب از دهانشویه برای کودکانی که از روی استرس این عادت را همراه دارند از مشکلات ذکر شده جلوگیری می کند؟
    خیر فشار وارده بر دندان ها خود به آنها آسیب می رساند.
  3. جویدن دندان ها روی دندان های شیری نیز چه تاثیری می گذارد؟
    در این عادت نادرست به لثه های کودک فشار وارد می شود و عوارض آن با رشد دندان های اصلی نیز برقرار می باشند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 4 =