logo aryam

بهترین نوع کامپوزیت

کامپوزیت و بهبود لبخند

انواع کامپوزیت

اول شما را با معنا و مفهوم کامپوزیت آشنا می کنیم و سپس به معرفی بهترین کامپوزیت می پردازیم.

کامپوزیت چیست

کاپوزیت دندان یکی از روش های پرکاربرد زیبا سازی دندان است. ماده ای خمیری است، به نام فیلر که طی فرآیند ترکیبات شیمیایی تولید می شود و دارای استحکام بالایی است، این ترکیب خمیری که کامپوزیت ونیر نیز نام دارد با تابش نور یووی بر روی دندان محکم و سخت می شود، سپس دندان پزشک با استفاده از پولیش بسته به سلیقه بیمار به آن فرم مناسب می دهد. با استفاده ازاین روش شکل، فرم، رنگ شکستگی دندان ترمیم می شود.

کامپوزیت و سفیدی دندان

کامپوزیت دندان

بعضی اوقات امکان دارد، بر اثر خوردن غذاهای سفت، دندانمان لپ پر شود و یا رنگ دندانمان تغییر کند، در این موارد با استفاده از روش کامپوزیت  میتوانیم ایرادهای دندانمان را برطرف کنیم.

اگر استفاده از این روش برای دندان فرد میسر نباشد، میتوان روش اردتودنسی را انتخاب کرد.

انواع کامپوزیت

کامپوزیت ماکروفیل

کامپوزیت ماکروفیل اولین نوع کامپوزیت است، که وارد بازار شده است. این کامپوزیت ذرات درشتی دارد و بسیار محکم و بادوام است، ولی به دلیل درشتی زیاد ذرات، پولیش و تمیز کردن دندان را بسیار سخت می کند.

کامپوزیت میکروفیل

کامپوزیت میکروفیل نوع دیگری از کامپوزیت است، که ذراتش بسیار ریز هستند. این کامپوزیت برخلاف روش ماکروفیل بسیار ضعیف است و دوام کمی دارد، ولی درعوض پولیش و تمیز کردنش بسیار راحت است.

کامپوزیت میکروهیبرید

این کامپوزیت بین کامپوزیت ماکروفیل و کامپوزیت میکروفیل است، به دلیل فیلر بالا مقاومت و سختی خوبی در برابر ساییدگی دارد. از معایب این روش این است که سطح ترمیم یک دستی ندارد و در مرور زمان دچار استهلاک می شود؛ این موضوع در زیبایی تاثیر به سزایی دارد و موجب کاهش آن می شود.

نانوکامپوزیت

این کامپوزیت بهترین نوع کامپوزیت در نسل جدید می باشد، به دلیل این که ذرات کوچک پس از اتصال و ترکیب به ذرات بزرگ تر تبدیل شده و مقاومت و سختی بالایی دارد.

مواد نانوکریستالی در شرکت Altair با قیمت مناسب و کیفیت بالا تولید می شود، این مواد در نور، بسیار شفاف هستند و در مواردی که دندان با اشعه UV پرشده است، بسیار مناسب است.

استفاده از مواد نانوکامپوزیت که بهترین نوع کامپوزیت هستند، مقاومت بالایی دارند، همرنگ با دندان واقعی هستند و همین طور عوارض جانبی هم ندارند.

مقایسه کامپوزیت با دندان خراب

کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیرمستقیم(direct)

کاپوزیت دندان، همان کامپوزیت ونیر است. کامپوزیت ونیر، روکش رزین سفیدی است که بر روی دندان شکل داده می شود و با استفاده از چسب قوی به صورت مستقیم روی دندان چسبانده می شود، در این روش ابتدا سطح دندان با مایع اچ کننده متخلخل شده که این کار باعث پیوند قوی بین رزین و دندان می شود.

پس از آن رزین روی دندان قرار گرفته، سفت و پولیش می شود. معمولا در یک جلسه درمان کامل می شود. این روش بسیار ارزان و مقرون به صرفه است، ولی به مراقبت نیاز دارد. به دلیل این که از رزین ساخته شده و در صورت مصرف زیاد غذا و نوشیدنی رنگی و کشیدن سیگار با رعایت نکردن بهداشت ممکن است رنگش تغییر کند، بنابراین لازم است برای اطمینان بیشتر پس از چندسال ترمیم و بازسازی شود.

کامپوزیت ونیر غیر مستقیم(indirect)

مواد ونیر غیرمستقیم خارج از دندان، با استفاده از مواد پرسلین ساخته شده که بسیار محکم و بادوام هستند. در این روش به دلیل داشتن ضخامت زیاد 5/0 میلی متر از سطح دندان تراشیده شده، سپس بر روی دندان قرار می گیرد.

کاربرد کامپوزیت

  1. پوسیدگی دندان
  2. ترمیم
  3. یک رنگ شدن دندان ها
  4. برطرف کردن ترک دندان

مزیت کامپوزیت دندان

  • هزینه

مزیتی که کامپوزیت ونیر نسبت به دیگر روش های زیبایی دارد، این است که ارزان تر است. مخصوصا نسبت به لمینت هزینه کامپوزیت، بسیار مقرون به صرفه و مناسب تر است.

  • زمان

در روکش لمنیت سرامیکی باید روکش در آزمایشگاه ساخته شود و پس از چند جلسه بر روی دندان قرار گیرد، ولی بهترین کامپوزیت در همان جلسه ساخته شده و بر روی دندان قرار می گیرد.

در کامپوزیت ونیر در صورت ایجاد خراشیدگی و شکستگی تعمیر می شود، ولی در لمینت باید روکش دندان برداشته شود و با لمنیت سرامیکی جایگزین می شود.

تورم لثه از عوارض کامپوزیت

تورم لثه

معایب کامپوزیت دندان

  • مقاومت

هیچ روش زیبایی بدون عیب و ایراد نیست. در این روش در مقایسه با لمینت سرامیکی، کاپوزیت دندان دارای مقاومت و سختی کم تری است، و احتمال تراش و خراشیدن وجود دارد.

  • طول عمر

طول عمر بهترین کامپوزیت حدودا بین 7تا 10 سال است و پس از آن نیاز به تعویض دارد، ولی لمنیت 15 تا 20 سال عمر می کند.

  • تغییر رنگ

یکی از عیب های کامپوزیت درمقایسه با لمینت تغییر رنگ آن است که پس از مدتی تیره می شود ولی لمینت مقام تر است.

  • افزایش حسایست

کامپوزیت ونیر ممکن است در دندان سبب افزایش حسایت شود که موقتی است.

  • عفونت لثه

در این روش هم مانند همه ی روش های زیبایی باید بهداشت و مراقبت های لازم صورت بگیرد، در غیر این صورت میکروب ها در محل اتصال لثه و کامپوزیت تجمع کرده و سبب عفونت و تورم لثه می شود.

بهترین کامپوزیت دندان رنگ های متفاوتی دارد، که انتخاب آن بستگی به رنگ دندان های دیگرتان دارد.

رنگ های کامپوزیت دندان

  1. مایل به قهوه ای-دستهA
  2. مایل به زرد-دستهB
  3. مایل به خاکستری،زرد-دستهC
  4. مایل به زرد،قرمز-دستهD

شما با بررسی و راهنمایی دندان پزشکتان، می توانید رنگ مناسب را انتخاب نمایید.

ماندگاری کامپوزیت دندان

ماندگاری کامپوزیت دندان بستگی به میزان نگهداری از دندان دارد، اگر از مواد مرغوب در کامپوزیت استفاده شود، کامپوزیت عمری 7 تا 10 ساله دارد که با رعایت بهداشت عمر کامپوزیت را میتوانید افزایش یا کاهش بدهید.

هرچه قدر رنگ کامپوزیت، شفافیت و فرم وشکل آن طبیعی تر باشد، کامپوزیت شما طبیعی تر جلوه می کند. از این رو سعی کنید کامپوزیت خود را هم رنگ صورت و دندان خود و مطابق با جنسیت و سن و سالتان انتخاب کنید و هرچه شفافیت بیشتری داشته باشد کامپوزیت طبیعی تر جلوه می کند، همین طور اهمیت دادن به فرم و شکل دندان هایتان سبب طبیعی جلوه کردن کامپوزیت می شود.

برای کاشت کامپوزیت به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 10 =