logo aryam

بهترین جایگزین دندان کشیده شده کودکان

بهترین جایگزین دندان کشیده شده کودکان

جایگزین دندان کشیده شده کودکان

در برخی موارد، کودکان نیاز به کشیدن دندان دارند و در چنین مواردی این سوال پیش می آید که بهترین جایگزین دندان کشیده شده کودکان چیست.

کشیدن دندان یکی از روش های رایج دندانپزشکی است که متخصصان  به دلایل مختلف انجام می دهند. اگرچه هدف همیشه حفظ دندان های اصلی کودکان است، اما مواردی وجود دارد که حتی بهترین روش های ترمیمی نمی توانند دندان را ترمیم کنند. اولویت دیگر، کمک به بیمار برای حفظ سلامت دهان و دندان است. از این رو، در صورتی که لثه، دندان های مجاور و سایر قسمت های دهان آسیب دیده باشد، دندان برداشته می شود و باید به دنبال راهی برای جایگزین کردن دندان کشیده شده کودکان باشیم.

بهترین روش جایگزین کردن دندان شیری کشیده شده کودکان

دندان‌های شیری مکان‌هایی برای دندان‌های دائمی هستند. بنابراین، اگر دندان شیری کودک زودتر بیفتد، ممکن است نیاز به تعویض دندان باشد. تعویض دندان شیری از جابجایی دندان های دیگر جلوگیری می کند. در نتیجه، احتمال کمتری دارد که کودک در نوجوانی یا بزرگسالی تحت عمل های ارتودنسی قرار گیرد. اگر کودک شما خیلی زود دندان خود را از دست داده است، دو گزینه برای جایگزینی دارید. به انتخاب های خود نگاه کنید و سپس گزینه ها را با دندانپزشک در میان بگذارید.

هنگامی که بزرگسالان دندان های دائمی را از دست می دهند، می توانند ایمپلنت، روکش و سایر ترمیم ها را به عنوان بهترین جایگزین دندان کشیده شده انتخاب کنند. با این حال، گزینه های ترمیم برای کودکان متفاوت است.

دندانپزشکان نمی توانند چیزی را در خط فک کودک بکارند، زیرا از رویش دندان دائمی جلوگیری می کند. در عوض، دندانپزشکان از نگهدارنده فضای ثابت یا پروتزهای پارسیل متحرک کودکان استفاده می کنند.

نگهدارنده فضاهای ثابت از جایزگین های دندان کودک

یکی از بهترین جایگزین دندان کشیده شده کودکان حفظ فضای بین دندانهاست. دندانپزشکان می توانند فضای ثابتی را برای پر کردن شکاف دندان کشده شده یا دندان از دست رفته قرار دهند. دندانپزشکان از بین بند و حلقه، قوس نگهدارنده زبانی، قوس بین کامی و نگهدارنده لوازم دیستال را انتخاب می‌ کنند.

نگهدارنده های فضای ثابت معمولا برای کودکان کوچکتر استفاده می شود. این دستگاه‌ها را نمی‌توان برداشت، بنابراین نیازی نیست والدین نگران از دست دادن آنها باشند.

تقسیم کننده های نوار و حلقه از سیم فولادی ضد زنگ ساخته شده اند. دندانپزشکان آن را با نوارهای ارتوپدی در جای خود نگه می دارند. دندان دائمی می تواند در حالی که فضای نگهدارنده در محل قرار دارد رویش پیدا کند. این گزینه معمولاً برای جایگزین کردن دندان کشیده شده کودکان در یک قوس دندانی انتخاب می شود.

قوس نگهدارنده لینگوال جایگزین دندان های پایینی می شود و برای هر دو طرف دهان قابل استفاده است. یک قوس کامی با سیم در جای خود محکم می شود. این نگهدارنده برای جایگزینی دندان های بالا در هر دو طرف دهان استفاده می شود. برای جایگزین کردن دندان آسیاب اول کشیده شده کودکان می توان از یک دستگاه دیستال استفاده کرد. درست مانند دستگاه باند و حلقه، دندان دائمی می تواند با قرار گرفتن در جای خود رویش کند.

پروتز پارسیل متحرک کودکان

پروتز پارسیل کودکان نیز یکی دیگر از بهترین جایگزین دندان کشیده شده کودکان است. در این روش پروتز مناسب با دهان کودک سفارشی شده است. پروتزها معمولاً با مواد اکریلیک ساخته می شوند. برخی نیز ممکن است شامل فلز برای قوی‌تر کردن دستگاه باشند. دندان مصنوعی دارای دندان های مصنوعی است که شبیه دندان های طبیعی است.

دندان مصنوعی اطفال شبیه به دندان مصنوعی بزرگسالان است. با این حال، پروتزهای مصنوعی بزرگسالان به عنوان یک راه حل دائمی ساخته می شوند، در حالی که پروتزهای مصنوعی کودکان فقط باید چند سال دوام بیاورند. طراحی ساده تر از پروتزهای سنتی است. این امر ساخت پروتز را مقرون به صرفه تر می کند. این بدان معناست که پروتزهای مصنوعی نیز برای جایگزین کردن دندان کشیده شده کودکان مقرون به صرفه تر هستند.

پروتزهای متحرک اغلب برای کودکان بزرگتر استفاده می شود. از آنجایی که دندان مصنوعی قابل برداشتن است، ممکن است پروتز از بین برود. والدین معمولا منتظر می مانند تا فرزندان بزرگتر و مسئولیت پذیرتر شوند. این پروتزها همچنین به عنوان نگهدارنده فضا عمل می کنند تا از حرکت دندان های دیگر جلوگیری کنند.

اگر کودک شما خیلی زود دندان شیری خود را از دست داده است، دندانپزشک شما می تواند به شما کمک کند بین دستگاه های نگهدارنده فضای ثابت و پروتزهای متحرک جزئی کودکان تصمیم بگیرید. نگهدارنده های فضای ثابت اغلب انتخاب مناسبی برای کودکان کوچکتر هستند، در حالی که بچه های بزرگتر می توانند پروتزهای متحرک داشته باشند. گزینه های خود را با دندانپزشک خود بررسی کنید. سپس دندانپزشک شما می تواند یک وسیله جایگزین دندان برای کودک شما بسازد.

چرا نیاز به جایگزین کردن دندان کشیده شده کودکان داریم؟

بعد از کشیدن دندان کودکان به دلایل زیر، نیاز به جایگزین کردن دندان کشیده شده کودکان داریم:

  • پوسیدگی وسیع دندان خطرعفونت را دارد که می تواند به ریشه دندان نفوذ کند.
  • ازدحام بیش از حد زمانی اتفاق می افتد که دهان ککدک فضای کافی برای قرار گرفتن دندان ها را نداشته باشد. در این صورت باعث ایجاد دندان نهفته می شود که اغلب در مورد دندان عقل صدق می کند. در این شرایط جایگزین کردن دندان کشیده شده کودکان با ارتودنسی انجام می شود.

به عنوان بخشی از آماده سازی برای درمان ارتودنسی، دندانپزشک ممکن است کشیدن دندان را برای ایجاد فضای کافی برای تراز مناسب دندان توصیه کند.

  • برخی از کودکان به دلیل ضربه یا آسیب اخیر نیاز به کشیدن دندان و جایگزین کردن آن دارند.

کشیدن دندان یک روش نسبتا سریع و سرپایی است. اما، برخی موارد نیاز به رویکرد فشرده تری دارند که می تواند در بیمارستان انجام شود. هم دندانپزشکان عمومی و هم جراحان دهان می توانند کشیدن دندان را انجام دهند اما برای جایگزین کردن دندان کشیده شده کودکان بهتر است به متخصص مراجعه شود.

پس از ارزیابی کامل وضعیت پزشکی و سابقه دندانی کودک، دندانپزشک متخصص بهترین جایگزین دندان کشیده شده کودکان را برای شما تعیین می کند.

عواقب کشیدن دندان کودکان و جایگزین نکردن دندان کشیده شده چیست؟

اگر احتمالاً کشیدن دندان زمان زیادی طول کشد یا از نظر فنی پیچیده باشد، باید به جراح ارجاع دهید. پزشکان همیشه تلاش خواهند کرد تا بهترین را برای کودک انجام دهند زیرا با کشیدن دندان و جایگزین نکردن دندان کشیده شده کودکان احتمال آسیب دیدن فک وجود دارد.

اگر مورد کودک خطرناک باشد و موقعیت دندان نزدیک به شریان یا عصب اصلی باشد، خطر آسیب جانبی قابل توجهی وجود دارد.

کشیدن دندان ممکن است شامل برخی عوارض جانبی بعد از عمل باشد. هنگامی که بی حسی فروکش کرد، می توانید انتظار کمی خونریزی و احساس درد داشته باشید، به خصوص اگر دندان را با جراحی کشیده اید.

بیست و چهار ساعت یا دو روز پس از کشیدن دندان ، ممکن است تورم مشاهده شود که طبیعی است و باید چند روز بعد فروکش کند.

در حالی که همه اینها بخش‌های طبیعی دوره بهبودی هستند، مهم است که دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعدی که توسط دندانپزشک یا جراح دهان به شما داده می‌شود را دنبال کنید تا بتوانید از بهترین جایگزین برای دندان کشیده شده کودکان استفاده کنید.

اگر چنین عواقبی ادامه یافت، فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید تا مراقبت های دندانی مناسب را انجام دهد.

 

جمع بندی

انتخاب بهترین جایگزین دندان کشیده شده کودکان به عوامل متعددی مانند سن کودک و میزان آمادگی او و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد. پزشک می تواند با در نظر گرفتن هر یک از موارد بهترین روش جایگزین کردن دندان کشیده شده کودکان  را توصیه نماید.

سوالات متداول بهترین جایگزین دندان کشیده شده کودکان

  1. بهترین جایگزین دندان کشیده شده کودکان چیست؟
    انتخاب بهترین گزینه به عواملی مانند سن کودک و تشخیص پزشک بستگی دارد.
  2. آیا دندان های کشیده شده قابل جایگزینی هستند؟
    جایگزینی دندان پس از کشیدن آن بسیار مهم است. شما می توانید بین پروتزهای متحرک جزئی، بریج های ثابت و ایمپلنت یکی را انتخاب کنید. دندانپزشک شما به شما کمک می کند تا تعیین کنید کدام انتخاب برای شرایط خاص شما مناسب است.
  3. چه گزینه هایی برای جایگزینی دندان کشیده شده وجود دارد؟
    حتی ممکن است در همان روزی که دندان درآورده می شود، جایگزینی انجام شود. راه های زیادی برای جایگزینی دندان از دست رفته وجود دارد، اما چهار گزینه اصلی عبارتند از: ایمپلنت، بریج، دندان مصنوعی یا بریس.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =