logo aryam

آیا دهان شویه برای بهداشت دهان مفید است؟

دهان شویه به همراه مسواک و نخ دندان

رعایت بهداشت دندان با دهان شویه

اهمیت استفاده از دهان شویه برای بهداشت دهان

استفاده از دهان شویه برای بهداشت دهان در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن توصیه می شود زیرا می تواند جاهایی که مسواک قادر به تمیز کردن آنها نیست را تمیز کند و کمک به از بین رفتن پلاک های دندانی و پوسیدگی دندان می کند.

اما دهان شویه ها هیچگاه نمی توانند جای مسواک و نخ دندان را بگیرند، زیرا ذرات غذایی که به دندان ها می چسبد و یا لای دندان ها قرار می گیرد تنها با برس مسواک و نخ دندان از بین می رود، که از مهم ترین عامل ها برای جلوگیری از تخریب دندان می باشد. در پاسخ به سوال آیا دهان شویه برای بهداشت دهان مفید است؟ باید بگوییم که در کنار مسواک و نخ دندان بله زیرا می تواند باکتری های داخل دندان را از بین ببرد حرکت آنها را کُند کند. همچنین به دلیل ترکیبات داخلی که در آن قرار دارد باعث می شود تا دهان خوشبو شود و تا ساعت ها در برابر آسیب و باکتری ایمن باشد.

قرقره کردن شوینده دهان

از بین بردن باکتری ها و محافظت از دندان ها با استفاده از شوینده دهان

در ادامه این مطلب می خواهیم به مزایای استفاده از محلول های شستشوی دهان، نحوه استفاده از آنها و مواد ترکیبی داخل بطری ها اشاره کنیم، اگر شما هم از محلول های دهانشویه استفاده می کنید بهتر است تا نکاتی در مورد این دهان شویه ها بدانند.

دهان شویه چیست و چه کاربردی دارد؟

دهان شویه ها از ترکیبات موادی مفید برای دهان درست می شوند که طی تحقیقات انجام شده صورت می گیرد. هر شرکت ترکیبات خاص خود را دارد. از دهان شویه ها می توان قبل و بعد از مسواک زدن استفاده کرد. استفاده از دهان شویه ها می تواند غذای باقی مانده بین دندان ها را خارج کند میزان ph دهان را تنظیم کند و از خوردگی دندان ها جلوگیری کند؛ همچنین باعث خوشبو شدن دندان ها می شود.

ترکیبات موجود در دهان شویه ها

ترکیبات که در پاسخ به سوال آیا دهان شویه برای بهداشت دهان مفید است؟ می تواند به مخاطبان کمک کند تا تصمیم بگیرند از کدام محلول ها استفاده کنند به شرح زیر می باشد:

  • الکل

    الکل یکی از موادی است که در دهان شویه ها استفاده می شود اما به نوع دهان شویه هم بستگی دارد، وجود الکل به تنهایی برای بافت دهان خوب نیست و باعث خشکی و زخم می شود اما ترکیب آن با مواد دیگر و خنثی شدن اثرات منفی آن می تواند باکتری های خطرناک را از بین ببرد و مفید واقع شود.

  • فلوراید

    فلوراید یکی دیگر از موادی است که در دهان شویه ها استفاده می شود این ماده می تواند دندان ها را از پوسیدگی دور کند و آنها را محافظت کند اما استفاده بلند مدت از آن ممکن است خطرناک باشد، بهتر است هنگامی که از دهان شویه ها استفاده می کنید، آن را نخورید و تنها در داخل دهان بچرخانید و سپس آن را خارج کنید.

در دهان شویه ها چه ترکیباتی موجود می باشد

ترکیبات موجود در دهان شویه ها

  • فنول

    یک ماده اصلی در دهان شویه ها فنول می باشد که بیشتر آن را در دهان شویه های ضد عفونی می بینیم، این ماده کمک می کند تا پلاک های دهان از بین برود و ضد عفونی کردن دهان را به نحو احسن انجام می دهد اما خب به اندازه کلرهگزیدین مفید نیست.

  • روغن درخت چای

    روغن درخت چای موجود در دهان شویه ها دهان را مرطوب نگه می دارد و در درمان خونریزی لثه و زخم های دهان به خوبی عمل می کند، باعث درمان زخم های دهانی می شود.

  • ماده کلرهگزیدین

    یکی از مفید ترین ماده هایی که در انواع دهان شویه ها استفاده می شود کلرهگزیدین است، این ماده ضد پلاک و ضد قارچ می باشد که وجود آن در دهان شویه ها برای بهداشت دهان بسیار مفید است.

  • کلرید سدیم

    نمک خوراکی یا کلرید سدیم یکی دیگر از موادی است که در انواع دهان شویه ها یافت می شود همه ما می دانیم که استفاده از آب و نمک برای بهداشت دهان مفید بوده و باعث از بین رفتن باکتری ها، درمان زخم و جلوگیری از عفونت می شود.

 کدام دهان شویه برای بهداشت دهان مفید است؟

کدام دهان شویه می تواند برای بهداشت دهان مفید باشد این سوالی است که بسیاری از مردم که به بهداشت دهانی خود اهمیت می دهند از متخصصین دهان می پرسند. همانطور که می دانید در فروشگاه ها و داروخانه ها انواع مختلفی دهان شویه موجود می باشد که شامل:

  1. ضد عفونی کننده ها
  2. فلوراید ها یا ضد پوسیدگی
  3. خوشبو کننده ها
  4. دهان شویه های طبیعی

در بین این موارد دهان شویه های خوشبو کننده کمترین خاصیت را دارا می باشند و تنها به این درد می خورند که قبل از قرار ملاقات یا کاری از آنها برای خوشبو کردن دهان استفاده شود.

انواع دهان شویه در کنار هم

مدل های مختلف دهان شویه

مابقی دهان شویه ها با توجه به اسم و ترکیباتی که دارا هستند کارایی خاص خود را دارند.

دهان شویه های طبیعی، جایگزین دهان شویه های الکلی

همانطور که در بخش های قبلی اشاره نمودیم الکل موجود در بعضی دهان شویه ها برای بافت دهان مفید نیست و باعث بروز مشکلاتی میشود.

برای همین اکثرا افراد دهان شویه های طبیعی را جایگزین دهانشویه های الکلی کرده اند. تاثیر این دهان شویه ها مانند دهان شویه های ضد عفونی می باشد، این دهان شویه ها برای درمان زخم و عفونت خیلی مفید هستند.

جمع بندی

اگر سوال شما این است که آیا دهان شویه برای بهداشت دهان مفید است؟ یا خیر باید بگوییم که بله مفید است زیرا ترکیباتی دارد که باعث جلوگیری از پوسیدگی و تخریب دندان ها می شود.

Rate this post

سوالات متداول اهمیت دهان شویه برای بهداشت دهان

1آیا دهان شویه برای بهداشت دهان مفید است؟
با توجه به ترکیبات مفیدی که در این محلول ها موجود می باشد پاسخ این سوال بله است، در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توانید از انواع شوینده های دهان با توجه به کارکردشان استفاده کنید.
2الکل موجود در شوینده های دهان مضر است؟
الکل موجود در شوینده های دهان به خودی خود باعث می شود تا بافت دها خشک شده و زخم شود اما به دلیل وجود ترکیباتی دیگر این عامل خنثی شده و کمتر اثر می گذارد.
3آیا برای شویندهای دهانی الکلی جایگزینی هست؟
بله کسانی که نمی خواهند از شوینده های الکلی استفاده کنند می توانند از شوینده های طبیعی استفاده کنند که کارایی به مانند محلول های الکلی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + پنج =