logo aryam

استفاده صحیح از مسواک ارتودنسی

استفاده صحیح از مسواک ارتودنسی

در دوره درمان با ارتودنسی، رعایت بهداشت و مراقبت از سلامت دهان و دندان از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. چرا که در صورت پوسیدگی و خرابی هر یک از دندان ها دوره درمان طولانی تر می شود. در این بازه زمانی مسواک معمولی به صورت کامل پلاک های دندان ها و بریس ها را از بین نمی برد. به همین خاطر بهتر است از مسواک هایی استفاده شود که مخصوص دندان های ارتودنسی می باشند. استفاده صحیح از مسواک ارتودنسی تاثیر بسزایی در سلامت دندان ها دارد،در واقع باید به طریقی استفاده شوند که از ظرافت برس آنها بهره ببرید.

علت استفاده از مسواک مخصوص ارتودنسی

لزوم استفاده از مسواک بخصوص در دوره ای که بریس ها به صورت دائمی روی دندان ها قرار گرفته اند، به این دلیل است که پلاک ها اطراف آنها جمع می شوند. این پلاک ها شامل باکتری ها و مواد غذایی می باشند که در گذر زمان علاوه بر ایجاد پوسیدگی دندان ها لکه های زرد رنگی روی آنها ایجاد می کنند.

مسواک های معمولی به اندازه کافی قادر به تمیز کردن تمام قسمت ها و از بین بردن تمام پلاک ها نمی باشند در نتیجه بهتر است در این دوره از مسواک های ارتودنسی استفاده نمایید، این مسواک ها ظریف بوده و به گونه ای می باشند که پلاک های تجمع یافته در شکاف های اطراف بریس ها و دندان ها را از بین می برند.

نحوه استفاده از مسواک ارتودنسی

استفاده صحیح از مسواک ارتودنسی شامل موارد و مراحلی می شود که دانستن آنها در راستای تمیز کردن اصولی دندان الزامی می باشد.

پیش از هر چیز می بایست از دهانشویه استفاده نمایید تا محیط دهان تا حدودی عاری از باکتری شود. اینکار باکتری ها و پلاک های تجمع یافته را سست می کند.

سپس دندان های ارتودنسی شده را باید به گونه ای مسواک بزنید که نسبت به دندان ها زاویه ای 45 درجه داشته باشد. توجه داشته باشید اینکار را در تمام جهات و اطراف بریس ها و سیم ارتودنسی انجام دهید. دقیقا این به گونه ای که تمام شکاف ها و فضای خالی میان دندان ها تمیز شوند. توجه داشته باشید که هنگام مسواک زدن دندان ها باید احتیاط کنید و با ظرافت، تمام قسمت های سیم ارتودنسی و دندان ها را تمیز کنید.

در نهایت توصیه می شود از نخ دندان نیز استفاده نمایید. نخ دندان کشیدن با وجود بریس ها و سیم های ارتودنسی بسیار دشوار می باشد اما انجام دادن آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

بعد از آن استفاده از دهانشویه نیز پیشنهاد می شود. دهانشویه تمام باکتری های باقی مانده در دهان و روی دندان ها را از بین می برد.

انواع مسواک ارتودنسی

مسواک ارتودنسی در انواع گوناگونی در دسترس بوده و هر کدام کاربرد و مزایای منحصر به خود را دارند. انواع مسواک ارتودنسی به شرح زیر می باشند.

  • مسواک بین دندانی گرد: پلاک ها علاوه بر فضای میان دندان ها روی بریس ها و سیم ارتودنسی تجمع می یابند. این مسواک نیز برای تمیز کردن بریس ها به شدت کاربردی می باشد. مسواک های بین دندانی گرد به لثه ها آسیب وارد نمی کند.
  • مسواک منحنی مخصوص ارتودنسی: مسواک ارتودنسی منحنی قسمت هایی از دندان ها و بریس هایی را تمیز می کند که دسترسی به آنها با دیگر مسواک ها دشوار می باشد.
  • مسواک برسی: فاصله ای که میان سیم ارتودنسی و دندان وجود دارد نیز محل تجمع باکتری ها و مواد غذایی می باشد. مسواک برسی ارتودنسی از ظرافتی برخوردار است که می تواند این فاصله را پاکسازی کند.

نتیجه گیری

دندان های ارتودنسی به رسیدگی بیشتری نیاز داشته و لزوما باید با مسواک های مخصوص ارتودنسی باکتری ها و پلاک های جمع شده میان دندان ها را تمیز کند. استفاده از مسواک ارتودنسی شامل مراحلی می شود که رعایت روتین آنها سلامت دندان ها در دوره درمان را تضمین می کند.

لازم به ذکر است که همراه با استفاده مرتب از انواع مسواک های ارتودنسی نخ دندان و دهانشویه نیز مورد استفاده قرار گیرد. اینگونه پلاک ها و مواد غذایی که سست شده اند به صورت کامل تمیز می شوند.

سوالات متداول استفاده صحیح از مسواک ارتودنسی

  1. کیت مسواک ارتودنسی شامل چه مواردی می شود؟
    مسواک v شکل، سفر دندان قلم مو، ارتودنسی موم، آینه دندان، ماسه تایمر، نخ دندان و … را در کیت مسواک ارتودنسی تحویل می گیرید.
  2. عوارض عدم رعایت بهداشت دندان های در دوره ارتودنسی کدامند؟
    عدم استفاده از مسواک ارتودنسی و ابزارهای دیگری که در کیت آن موجود هستند پوسیدگی، لک شدن و زرد شدن دندان ها را به همراه خواهد داشت.
  3. در طول استفاده از مسواک ارتودنسی دیگر نیازی به مسواک معمولی نمی باشد؟
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 5 =