logo aryam

ارتودنسی در سنین بالا

انجام ارتودنسی در سن بالا فواید اصلی ارتودنسی را دارد

انجام ارتودنسی در سن بالا

ارتودنسی در سنین بالا

بهترین سن برای انجام ارتودنسی دوران بلوغ یک فرد است. در این سن و سال جابه جا کردن و حرکت دادن استخوان ها به وسیله دستگاه و پلاک ارتودنسی راحت تر انجام می شود. در سنین رشد می توان با استفاده از دستگاه ارتودنسی به رشد استخوان های دهان مسیر و جهت دلخواه را داد. گفتنی است به همین دلیل بهترین سن برای از بین بردن ناهنجاری فکی و درست کردن آن ها با ارتودنسی سن بلوغ هر شخص است. بصورت کلی در هر سنی امکان استفاده کردن از ارتودنسی وجود دارد. تا هر زمانی که شما دندان در دهان دارید میتوانید از انواع ارتودنسی بهره ببرید. گرچه برای ارتودنسی در سنین بالا نوع ثابت آن توصیه می شود.

ارتودنسی در سن بالا

تاثیر ارتودنسی در میان سالی و پیری

تاثیرات استفاده از ارتودنسی در سنین بالا

استفاده از روش های ارتودنسی فقط مخصوص کودکان نیست. حتی بسیاری از افراد سن بالا یا کهنسال نیز میتوانند از مزایای ارتودنسی بهره مند شوند. زمانی که شما از ارتودنسی استفاده می کنید علاوه بر مرتب کردن دندان و بهره مند شدن از لبخندی زیبا میتوانید بدنی سالم تر نیز داشته باشید. تمیز کردن و مسواک زدن دندان های هم ردیف و منظم بسیار آسان تر و موثر تر است. زیرا زمانی که دندان کج یا ناهماهنگ داشته باشید در نتیجه مسواک زدن آنها سخت تر می شود و امکان پوسیدگی دندان ها نیز بیشتر می شود. استفاده از ارتودنسی در سنین بالا می تواند دندان قروچه یا مشکلات فکی را از بین ببرد. یکی دیگر از مزایای ارتودنسی در سنین بالا، بیشتر شدن نظم دندان ها و اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس که از دندان مرتب حاصل می شود ارتباطات بهتری با اطرافیان تان بگیرید.

7 مزیت استفاده از ارتودنسی در سنین بالا

استفاده از ارتودنسی همانطور که پیش تر گفتیم میتواند نتایج و مزیت های متعددی داشته باشد که بررسی اجمالی 7 مورد از مهم ترین آنها می پردازیم.

  • لبخند زیبا و منظم شدن دندانها
  • اگر شخصی در کودکی ارتودنسی کرده و از وضعیتش راضی نیست. می تواند با استفاده از ارتودنسی در سنین بالا نسبت به ترمیم آنها عمل کند.
  • نظافت، نخ کشیدن و مسواک زدن دندان های مرتب و منظم بسیار راحت تر از دندان های نامرتب است. مثلا نخ کشیدن دندان های کج یا روی هم افتاده طاقت فرسا تر از دندان های هم ردیف است.
  • با روی هم قرار گرفتن دندان ها می توانید راحت تر به جویدن مواد غذایی گوناگون بپردازید
  • از بین رفتن فواصل بین دندان ها
  • ترمیم مشکل پیش آمده از دندان غایب
  • کاهش و درمان دندان قروچه در سنین مختلف و فراهم کردن آرامش بیشتر
ارتودنسی باعث راحت جویدن غذا می شود

فواید ارتودنسی در سن بالا

مقایسه ارتودنسی در سنین بالا با کودکان

  1. همانگونه که بالاتر گفته شد ارتودنسی در سن بالا می تواند همچنان تاثیرات ارتودنسی در سن پایین را داشته باشد. اما چند تفاوت بین ارتودنسی این دو مورد وجود دارد که به بررسی آنها می پردازیم.
  2. ارتودنسی در سنین بالا در برخی موارد به دلیل متوقف شدن سن رشد استخوان ها فک و دهان، برای برطرف کردن مشکلاتی مانند جلو بودن فک نیاز به عمل جراحی دارد. در صورتی که در سن بلوغ این مشکل و عمل جراحی وجود ندارد.
  3. بزرگسالان بیشتر در معرض مشکلات و بیماری های لثه قرار دارند. استفاده از ارتودنسی می تواند مبتلا شده به این نوع بیماری های لثه را کاهش دهد.
  4. بعضی افراد بعد از انجام ارتودنسی ممکن است با مشکلات دندانی مواجه شوند که بعد گذشت سالهای میتوانند با استفاده از ارتودنسی در سنین بالا مشکل خود را رفع کنند.
ارتودنسی در سن بالا می تواند همچنان تاثیرات ارتودنسی در سن پایین را داشته باشد

تفاوت ارتودنسی در سن بالا

ارتودنسی در سن بالا چه مشکلاتی را می تواند حل کند؟

در سال های اخیر پیشرفت تکنولوژی در زمینه خدمات دندان پزشکی بسیار رخ داد. این پیشرفت ها در زمینه فناوری باعث شده افراد بدون داشتن دغدغه خاصی از ارتودنسی در سنین بالا استفاده کنند. این پیشرفت ها موجب شده افراد سن بالا با استفاده از ارتودنسی در سن بالا در کمترین زمان به نتیجه دلخواه خود برسند.

پیش از ارتودنسی در سن بالا ابتدا باید توسط دندان پزشک معاینه شوید تا بفهمید گزینه خوبی برای ارتودنسی در سنین بالا هستید یا خیر. دادن های سالم در هر سنی قابل تغییر حالت و ارتودنسی هستند. اما اگر در معاینه اولیه دکتر متوجه شود که شخص دارای بیماری های دندانی یا دهانی است. ابتدا باید آن مشکل از مراجعه کننده رفع شود. ارتودنسی در سن بالا می تواند مشکلات زیر را از بیمار رفع کند.

  • جلو بودن دندان های فک بالا که اصطلاحا اورجت نام دارد
  • قرارگیری دندان های بالایی پشت دندان های پایین (آندربایت)
  • اوربایت یا همان جلوتر بودن دندان های پیشین فک بالا
  • بسته نشدن کامل دهان به علت مشکل در دندان های بالا و پایین که اصطلاحا به این مشکل اپن بایت گفته می شود
  • کراس بایت یا عدم صحیح قرارگیری دندان های بالا روی دندان های پایین

اگر شما دارای هر کدام از مشکلات بالا هستید میتوانید با مراجعه به دکتر آریام آن را رفع کنید. این نکته نیز حائز اهمیت است که ارتودنسی در سنین بالا دارای درد بیشتری نسبت به سن بلوغ است.

انواع ارتودنسی در سن بالا

برای رفع مشکل دندان های خود میتوانید از ارتودنسی در سنین بالا به راحتی استفاده کنید. اینکه کدام روش برای شما مناسب است بستگی به نظر دکتر و شرایط دندان شما دارد. اما بطرو کلی متداول ترین روش ها عبارتند از.

  • ارتودنسی فلزی
    در این روش از براکت های فلزی در جلو دندان و سیم بین دندان ها استفاده می شود.
  • ارتودنسی لینگوال
    این نوع ارتودنسی در پشت دندان ها قرار می گیرد تا مشکلات و نامنظمی های دندان مانند اختلال بایت را برطرف کند.
  • ارتودنسی سرامیکی
    در این نوع ارتودنسی بجای استفاده از براکت های فلزی از براکت های سرامیکی استفاده می شود. در این روش می توانید براکتی همرنگ با دندان خودتان انتخاب کنید تا دیگران متوجه ارتودنسی شما نشوند.
  • ارتودنسی نامرئی
    در این روش ارتودنسی در سنین بالا از پلاک های قابل حرکت استفاده می شود که به خوبی می توانند تمام دندان ها را تحت تاثیر قرار دهند. در این روش ها دندان ها کم کم منظم می شوند و تغییر میکنند.
  • ریتینر
    بعد از انجام ارتودنسی در سنین بالا بهتر است از ریتینر استفاده شود تا از تغییر حالت و جهت دندان ها جلوگیری شود
ارتودنسی فلزی و سرامیکی جز بهترین انواع ارتودنسی در سنین بالا هستند

ارتودنسی و انواع آن

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد درمورد تاثیر و نکات ارتودنسی در سنین بالا صحبت شود. اگر شما مشتاق انجام ارتودنسی هستید هیچ زمانی  دیر نیست و تا زمانی که دارای دندان سالم هستید میتواند از انواع روش های ارتودنسی استفاده کنید تا از لبخندی زیبا بهره مند شوید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کلینیک دکتر آریام تماس بگیرید.

سوالات متداول ارتودنسی در سنین بالا

  • آیا ارتودنسی در سن بالا تاثیر گذار است؟
    بله، با پیشرفت تکنولوژی به راحتی میتوانید از تاثیرات ارتودنسی در سن بالا استفاده کنید.
  • انواع ارتودنسی در سن بالا کدام اند؟
    مهم ترین روش های ارتودنسی در سنین بالا عبارتند از ارتودنسی سرامیکی و فلزی
  • بهترین سن برای ارتودنسی چه زمانی است؟
    بهتر است در 8 سالگی فرد مورد معاینه دندان پزشک قرار بگیرد و بعد از آن ارتودنسی را انجام دهد
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 11 =