logo aryam

آیا می توان ایمپلنت را به دندان طبیعی وصل کرد؟

اتصال ایمپلنت به دندان طبیعی

نحوه اتصال ایمپلنت به دندان

نکته ای که در عمل ایمپلنت دندان عادی بسیار مهم است، قرار دادن ریشه پیچ مانند از جنس تیتانیوم در داخل استخوان فک است. و ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع که آیا می‌توان ایمپلنت را به دندان طبیعی وصل کرد؟ و نحوه اتصال ایمپلنت به دندان طبیعی بپردازیم.

فواید اتصال ایمپلنت به دندان طبیعی

اکنون شاید برایتان این سوال به وجود آید که چسباندن و جوش خوردن تاج ایمپلنت دندان با روکش ایمپلنتیوم به تاج دندان طبیعی چرا مورد نیاز است.

پاسخ این سوال این است که شما با این امر می‌توانید مانع از جا‌به‌جایی و تکان خوردن واحد ایمپلنت کاشته شده به وسیله دندانپزشک و متخصص ایمپلنت خود نیز شوید.

این جابه‌جا نشدن و استحکام واحد ایمپلنت دندان موجب می گردد که دندان ایمپلنت شده صاف باقس مانده و کج نشود و ماندگاری عمر آن افزایش پیدا کند.

همچنین با رعایت و نگهداری مدوام، ثبات ایمپلنت دندانی که اغلب از جنس ایمپلنت سوییسی، ایمپلنت امریکایی و ایمپلنت کره ای و ایمپلنت ایرانی است؛ موجب خواهد شد که ثبات و طول عمر مفید دیگر دندان های طبیعی نیز بیشتر گردد.

حرکت کردن واحد ایمپلنت دندان و یا تغییر محل ریشه و تاج ایمپلنت کاشته شده در دهان بیمار، موجب اعمال فشار به دندان های اطراف شده و موجب مشکلات و عوارض جانبی ایمپلنت دندان در سال های آینده خواهد شد.

عوارض ثابت نبودن ایمپلنت

علاوه بر اینکه جنس ایمپلنت دندان بسیار مهم است و بایستی از یک برند تجهیزات دندانپزشکی و ایمپلنت مطمعن استفاده کرد؛ بایستی در انتخاب کلینیک دندانپزشکی و متخصص ایمپلنت هم توجه مورد نیاز و زیادی را به خرج داد.

به دلیل این که ممکن است جنس واحد ایمپلنت کاشته شده در دهان بسیار عالی باشد و به تروما و شکستگی یا صدمه دچار نشود.

اما به دلیل عدم مهارت ایمپلنتولوژیست و متخصص ایمپلنت، ریشه تیتانیومی ایمپلنت به صورت اصولی در استخوان فک قرار گذاشته نشود، بعد از مدتی شل شده و هم موجب صدمه زدن به لثه بیمار متقاضی ایمپلنت در استخوان فک بالا و پایین می‌گردد و هم دندان های اطراف خود را به تنش مبتلا کرده و باعث افزایش ضریب شکست آن ها شود.

پس حتماً در ارتباط با انتخاب دکتر دندانپزشک خوب و متخصص خوب ایمپلنت در شهر خود تحقیق کرده و با مشاوره و اطمینان کامل پزشک خود را انتخاب کنید و دست به عمل جراحی کاشت دندان از شیوه ایمپلنت دندان زنید.

ثابت نبودن ایمپلنت

معایب عوارض ثابت نبودن ایمپلنت دندان

آیا امکان اتصال ایمپلنت به دندان طبیعی وجود دارد؟

در یک نمونه ایمپلنت دندان پس از 3 سال، به دندان شکسته شده شده جوش خورده بود. این اتفاق در سال های 1970 تا 1989 در میان بیماران دندانپزشکی بسیار متدوال بوده است. این موضوع به نظر می‌آید که منطقی باشد اما چرا این اتفاق رخ می دهد.

ایمپلنت دندان با حرکت اندک خود یا اصطلاحاً میکرو موشن داخل فک محکم‌تر شده و درنتیجه  به استخوان فک جوش می‌خورد. که دندان های ما قابلیت تحمل این شوک اندک وارد شده را دارند. به این شوک‌ها پی دی ال نیز گفته می شود.

هنگامی که بخواهید ایمپلنت دندان را به یک دندان طبیعی جوش دهید، در زمان غذا خوردن، هر جفت دندان های طبیعی و ایمپلنت شده، در سمت مخالف همدیگر آغاز به حرکت و جابه‌جایی داخل استخوان فک می‌کنند.

به دلیل این مشکل، قسمت تاج دندان پل (Bridge) یا همان پروتز ثابت می تواند در درون نفوذ کرده و دندان را از بین ببرد.

اما در ایمپلنت دندان اغلب مشکلی ایجاد نخواهد شد و موجب شکستگی و صدمه در اثر فشار نیز نمی‌شود و شما می توانید به سادگی مثل یک دندان کاملاً طبیعی از آن استفاده کرده و بدون استرس و محدودیت هر نوع غذایی را به سادگی و بدون این که مشکلی در جویدن غذا ایجاد شود نیز میل کنید.

در موارد نادر نمی‌توان مانند این مورد بالا، ایمپلنت را به دندان طبیعی وصل کرد و اتصال ایمپلنت به دندان طبیعی امکان پذیر نمی باشد. این شیوه اتصالی دندان ها و ایمپلنت دندان احتیاج به یک متخصص دندانپزشکی با آزمایشگاه و لابراتور تخصصی دارد.

شرایط منع عمل ایمپلنت دندان

در برخی از افراد و بعضی از عوامل، انجام عمل کاشت ایمپلنت نیز برایشان مناسب نمی‌باشد که این شرایط و موارد عبارتند از:

  • برخورداری از بیماری روانی
  • ابتلا به هموپاتی
  • داشتن بیماری های استخوان
  • بیماران مبتلا به سرطان در حین رادیوتراپی
  • ایدز ، الکلیسم ، اعتیاد به مواد مخدر
  • افراد زیر 18 سال (که رشد اسکلتی آن‌ها تکمیل نشده است)
  • بیماران دارای روماتیسم
شرایط منع عمل ایمپلنت دندان

عوامل منع کننده ایمپلنت دندان

بررسی مراحل ایمپلنت دندان

مراحل عمل ایمپلنت دندان به ترتیب عبارتست از:

  • گرفتن عکس ایمپلنت و مراجعه به دندانپزشک ایمپلنت
  • بررسی سلامت دهان و دندان شما و ارائه طرح درمان توسط متخصص
  • جراحی ایمپلنت و قرار دادن فیکسچر در استخوان
  • بعد از جوش خوردن ایمپلنت، مرحله قرار دادن هیلینگ است .
  • اتصال اباتمنت و قالب‌گیری و ارسال به لابراتور
  • قرار دادن روکش

مراحل قالب گیری ایمپلنت

شیوه قالب گیری ایمپلنت به این شکل است که بعد از جای دادن پایه در استخوان و جوش خوردن آن به اباتمنت مرحله روکش و قالب گیری شروع می‌گردد . بعد از آن نیز دکتر پس از بررسی وضعیت ایمپلنت شما، عمل قالب گیری را انجام می دهد.

مراحل قالب گیری ایمپلنت

قالب گیری ایمپلنت

قالب گیری ایمپلنت

پس از اتمام مرحله قالب گیری، قالب ها به لابراتور فرستاده می‌شود و روکش مناسب هر بیمار نیز ساخته می‌شود. این روکش ها نیز بر اساس تشخیص متخصص می‌توانند از جنس ها و مدل های متعددی نیز ساخته شوند.

پس آماده شدن و ساخته شدن روکش مختص بیمار، به مطب دندانپزشکی شما ارسال می شود و در نهایت بر روی ایمپلنت شما نیز قرار داده می شوند.

مدت زمان قالب گیری ایمپلنت دندان

به صورت دقیق نمی توان مشخص کرد که عمل قالب گیری فرد برای اتصال ایمپلنت به دندان طبیعی چه اندازه زمان نیاز خواهد داشت و این زمان به شرایط متفاوت در هر فرد و بیمار نیز بستگی دارد. اما در صورت کلی حداقل به یک جلسه جهت قالب گیری و به یک جلسه جهت اتصال قالب به ایمپلنت نیز نیاز است.

بررسی مدت زمان ایمپلنت دندان

طول درمان و مدت زمان عمل ایمپلنت دندان به فاکتورهای متفاوتی اعم از: سلامت وضعیت دهان و دندان بیمار، احتیاج داشتن بیمار به پیوند استخوانی و سینوس لیفت، فوری یا غیر فوری بودن ایمپلنت و… نیز بستگی دارد.

در صورت برخورداری از شرایط مناسب درمان در فرد، مدت زمان عمل کاشت ایمپلنت تقریبا بین چهل دقیقه تا یک ساعت و نیم نیز به طول می انجامد. اما قبل از آن چند هفته نیاز است تا به پیچ به استخوان فک جوش خورده و اباتمنت و روکش بر روی آن قرار بگیرند.

پایه ایمپلنت دندان

مدت زمان تمام دن مراحل ایمپلنت

سخن پایانی مقاله آیا می توان ایمپلنت را به دندان طبیعی وصل کرد

ما همواره در این مقاله به بررسی اینکه آیا می توان ایمپلنت را به دندان طبیعی وصل کرد؟ پرداختیم و امیدواریم شما همراهان گرامی با خواندن این مقاله پاسخ سوالات خود را دریافت کرده باشید.

سوالات متدوال اتصال ایمپلنت به دندان طبیعی

  • مهم ترین عامل مورد توجه جهت عمل ایمپلنت چیست؟
    علاوه بر اینکه جنس ایمپلنت دندان بسیار مهم است و بایستی از یک برند تجهیزات دندانپزشکی و ایمپلنت مطمعن استفاده کرد؛ بایستی در انتخاب کلینیک دندانپزشکی و متخصص ایمپلنت هم توجه مورد نیاز و زیادی را به خرج داد.
  • آیا افراد زیر 18 سال می توانند عمل ایمپلنت را انجام دهند؟
    خیر، زیرا در افراد 18 سال رشد اسکلتی آن‌ها هنوز تکمیل نشده است.
  • مدت زمان قالب گیری در ایمپلنت چقدر است؟
    به صورت دقیق نمی توان مشخص کرد که عمل قالب گیری فرد چه اندازه زمان نیاز خواهد داشت و این زمان به شرایط متفاوت در هر فرد و بیمار نیز بستگی دارد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + نه =