logo aryam

آیا میشود کامپوزیت دندان را برداشت؟

روکش دندان

لبخند زیبا با دندان های کامپوزیت شده

این مقاله مربوط به عوارض برداشتن کامپوزیت دندان می باشد. اگر می خواهید کامپوزیت دندان بگذارید و مردد هستید که میخواهید بر روی دندان های شما بماند یا نه و یا این که کامپوزیت دندان های شما نیاز به ترمیم داشته باشد؛ نیاز دارید که اطلاعاتی در مورد عوارض برداشتن کامپوزیت دندان داشته باشید. این را به خاطر داشته باشید که هرچند گذاشتن کامپوزیت برای دندان ها بدون هیچ مشکلی انجام می شود اما برداشتن آن عوارضی به همراه دارد که ما در این مقاله سعی می کنیم به تمام جوانب آن بپردازیم و به سوال آیا میشود کامپوزیت دندان را برداشت؟ پاسخ دهیم.

برای کاشت ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه بفرمایید.

روکش کامپوزیت دندان چیست؟

یکی از روش های جدید برای ترمیم دندان که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از کامپوزیت دندان برای ترمیم نواقص دندان ها می باشد. این روش به دلیل سادگی و راحتی در حین نصب و قیمت پایین نسبت به سایر روش ها به سرعت در میان مردم رواج پیدا کرده است. این کامپوزیت ها بسیار شبیه به رنگ دندان می باشند و توسط دندانپزشک بر روی دندان بیمار قرار می گیرند. حال آیا میشود کامپوزیت دندان را برداشت؟

کامپوزیت های دندان دارای انواع مختلفی هستند که از نظر رنگ، شفافیت، استحکام باهم متفاوت هستند؛ از کامپوزیت ها در مواردی مانند:

  • بد رنگ شدن دندان ها
  • بد فرمی دندان
  • وجود فاصله ما بین دندان ها
  • پوسیدگی و یا شکستگی دندان ها
  • همچنین برای پوشاندن لکه های بر روی دندان ها

استفاده می شود.

طول عمر روکش کامپوزیت ونیر چقدر است؟

به طور کلی طول عمر کامپوزیت دندان ها بسیار بالا می باشد، اما طول عمر کامپوزیت ها کاملا به نحوه نگهداری از آنها بستگی دارد. هرچقدر که در نگهداری کامپوزیت دندان ها بهتر عمل کنید، طول عمر آنها بیشتر می شود. یکی از عواملی که در نگهداری کامپوزیت ها موثر است، بهداشت دندان ها می باشد.

داشتن بهداشت دندان تاثیر بسزایی در طول عمر کامپوزیت دندان ها دارد و در صورتی که از کامپوزیت دندان برای ترمیم استفاده کرده اید از گاز گرفتن و شکستن مواد غذایی سخت اجتناب کنید؛ زیرا باعث شکسته شدن کامپوزیت ها می شود، اما اگر بنا به هر دلیلی کامپوزیت دندان های شما شکسته شد به هیچ عنوان نگران ترمیم آنها نباشید؛ زیرا کامپوزیت دندان به سادگی قابل ترمیم است و جای هیچ نگرانی نیست.

به طور کل طول عمر کامپوزیت ها را از 5 سال تا 8 سال در نظر میگیرند که این بازه زمانی از زمان نصب کامپوزیت ها بر روی دندان تا تغییر رنگ آن محاسبه می شود.

آیا میشود کامپوزیت دندان را برداشت؟

یکی از سوالاتی که متقاضیان نصب کامپوزیت می پرسند این است که آیا میشود کامپوزیت دندان را برداشت؟ این سوال یکی از متداول ترین سوالاتی است که از سوی متقاضیان پرسیده می شود. در جواب این سوال باید گفت که جدا شدن کامپوزیت دندان ها رابطه مستقیمی با نحوه انجام کامپوزیت گذاری بر روی دندان توسط دندانپزشک شما دارد.

کاشت روکش کامپوزیت

قرارگیری و حذف روکش کامپوزیت

در بیشتر مواقع برای کاشت کامپوزیت ها نیازی به تراشیدن دندان نیست در بعضی مواقع هم تراشی جزئی بر روی دندان داده میشود در صورت انجام این کار میتوان کامپوزیت ها را به راحتی از دندان ها جدا کرد و در صورت لزوم جایگزین مورد نظر را انتخاب کرد.

برداشتن کامپوزیت دندان ها چه عوارضی را در بر دارد؟

به صورت طور کلی برداشتن کامپوزیت از روی دندان ها عوارض چندانی ندارد اما در برخی موارد امکان دارد که شاهد مشکلاتی بر روی دندان ها باشیم. معمولا این عوارض و مشکلات به صورت پوسیدگی و کدر شدن دندان های اصلی نمایان می شوند.

همچنین در روز های اول نصب کامپوزیت ها، ممکن است دندان ها دچار حساسیت شوند و بیمار در ناحیه کار شده احساس درد داشته باشد، اما این درد در بیشتر مواقع موقتی می باشد، در صورتی که این درد ادامه داشت و بیشتر از چند هفته به طول انجامید حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا شما را مورد معاینه قرار دهد.

برداشتن یا گذاشتن کامپوزیت دندان

عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

نکته دیگری که باید در این زمینه به متقاضیان کامپوزیت دندان گوشزد کرد این است که نصب کامپوزیت دندان نیاز به تبحر زیادی دارد و کار هر کسی نیست. پس خود را دست دندان پزشکان بی تجربه نسپارید که کار ناقص و استفاده از مواد بی کیفیت عوارضی بیشتر در پی خواهد داشت.

پوسیدگی دندان از عوارض شایع کامپوزیت دندان

یکی از عوارضی که به طور شایع در کسانی که کامپوزیت دندان انجام داده اند دیده می شود، پوسیدگی دندان می باشد.

در برخی موارد متخصص لازم می بیند که برای کاشت کامپوزیت باید بر روی مینای دندان تراشی بدهد و بعد کامپوزیت دندان را کار بگذارد و موقعی که بیمار بخواهد کامپوزیت را بردارد به احتمال زیاد دندان او حساس می شود و احتمال پوسیدگی دندان بیمار بسیار زیاد می شود که این امر یکی از عوارض مهم کامپوزیت دندان می باشد.

دیگر دندان های اصلی مانند قبل نخواهند بود

در باور عموم متقاضیان کامپوزیت دندان، جای افتاده است که در صورتی که کامپوزیت دندان های خود را بردارند دندان های زیرین به مانند قبل از شفافیت و رنگ خود برخوردارند، اما به این صورت نیست. شاید برای نصب کامپوزیت بر روی دندان ها اصلی تراشی داده نشود و فقط کامپوزیت را بر روی انها قرار دهند اما این به این معنی نمی باشد دندان ها بعد از برداشته شدن کامپوزیت به حالت اولیه خود می مانند.

حال چرا این اتفاق می افتد؟ به این دلیل که هنگام کار گذاشتن کامپوزیت ها باندینگ به درون مینای دندان نفوذ میکند و از شفافیت دندان ها کاسته می شود، به این صورت میشود که دندان اصلی دیگر به مانند قبل از نصب کامپوزیت نخواهد بود. اگر در همین حین نیاز به پرستار داشتید می توانید از خدمات پرستاری در منزل پرستاری آسمان بهره ببرید.

جمع بندی

در اخر سوالی که برای بیشتر متقاضیان ایجاد می شود این است که آیا میشود کامپوزیت دندان را برداشت؟ به این دلیل که بعد از برداشتن کامپوزیت دندان خود ممکن است دچار مشکلاتی شوید و عوارضی برای شما در پی خواهد داشت؛ بهتر است در هنگام نصب کامپوزیت بر روی دندان های خود از دندان پزشک متخصص بخواهید که در صورت امکان، تراشی بر روی دندان هایتان ندهد تا در آینده با برداشتن کامپوزیت دچار مشکل نشوید.

سوالات متداول آیا میشود کامپوزیت دندان را برداشت؟

  1. طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟
    طول عمر کامپوزیت دندان ها بسیار بالا می باشد اما طول عمر کامپوزیت ها کاملا به نحوه نگهداری از آنها بستگی دارد. به طور کل طول عمر کامپوزیت ها را از 5 سال تا 8 سال در نظر میگیرند که این بازه زمانی از زمان نصب کامپوزیت ها بر روی دندان تا تغییر رنگ آن محاسبه می شود.
  2. برداشتن کامپوزیت دندان ها چه عوارضی را در بر دارد؟
    به صورت طور کلی برداشتن کامپوزیت از روی دندان ها عوارض چندانی ندارد اما در برخی موارد امکان دارد که شاهد مشکلاتی بر روی دندان ها باشیم معمولا این عوارض و مشکلات به صورت پوسیدگی و کدر شدن دندان های اصلی نمایان می شوند.
  3. آیا می شود روکش کامپوزیت دندان را برداشت؟
    در جواب این سوال باید گفت که جدا شدن کامپوزیت دندان ها رابطه مستقیمی با با نحوه انجام کامپوزیت گذاری بر روی دندان توسط دندان پزشک شما دارد. در بیشتر مواقع برای کارگذاری کامپوزیت ها نیازی به تراشیدن دندان نیست در بعضی مواقع هم تراشی جزئی بر روی دندان داده میشود در صورت انجام این کار میتوان کامپوزیت ها را به راحتی از دندان ها جدا کرد و در صورت لزوم جایگزین مورد نظر را انتخاب کرد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هجده =