logo aryam

پروتز ثابت

پروتز ثابت

برای پر کردن فضای دندان های از دست رفته نیاز به جایگزین می باشد . پروتز ثابت علاوه بر اینکه نقش دندان طبیعی را در دهان دارد برای تقویت تاج دندان هایی که ضعیف می باشند استفاده می شود. این پروتز مانند دندان های طبیعی انسان می تواند یک یا بیش از یک واحد باشد.


نحوه انجام پروتز ثابت

در صورتی که نیاز به کاشت بیش از یک واحد باشد از روش کاشت بریج استفاده می شود. برای نگه داشتن بریج نیاز به دندان های اطراف دندان های از دست رفته می باشد که باید سالم بوده و از استحکام کافی برخوردار باشد. دندان های طرفین ناحیه بی دندانی نقش پایه ها را برعهده می گیرد و قسمت میانی( پل) هم نقش دندان های جایگزین شده را برعهده دارد . برای دندان هایی که بخش اعظم از نسج خود را از دست داده اند و نمی توانند در برابر فشار وارده تحمل کنند پایه ای در ریشه ای در دندان ایجاد می شود که اصطلاحا به آن پست و کور می گویند. این پایه بعد از قرار گرفتن بر روی دندان قالبگیری می شود. در نهایت روکش روی آن قرار می گیرد.

اقدامات بعد از پروتز ثابت

1. بعد از انجام پروتز ثابت ( چسباندن بریج یا روکش) تا 24 ساعت با آن ناحیه ای که پروتز انجام شده غذایی نجویید.
2. در صورتیکه بعد از چسباندن پروتز احساس می کنید بلندتر از معمول می باشد حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
3. بهداشت دهانی که پروتز شده بسیار مهم است برای این کار روزی دو بار مسواک بزنید.
4. برای پیشگیری از پوسیدگی و بوی نامطبوع دهان ناحیه پروتز شده را با مسواک و نخ دندان به دقت انجام دهید برای ناحیه پروتز از نخ های مخصوصی به نام زیربریج ( سوپر فلاس) درست شود.
5. در مرحله چسباندن اولیه، در صورتیکه پروتز با چسب موقت چسبانده شده باشد باید بعد از یک هفته برای معاینه و چکاپ به پزشک برای چسباندن دایم پروتز مراجعه کرد.
6. رعایت مسائل بهداشتی مراجعه مکرر به دندان پزشک و توجه به توصیه پزشک از مواردی است که بعد از انجام پروتز باید به ان توجه داشت.
7. به صورت عمده روکش ها از فریم فلزی و چینی ( پرسلن) روی آن تشکیل شده است که در سطح داخلی دهان نمای فلز دیده شود.
8. جنس روکش ها از فلز متصل به چینی ، تمام چینی، زیرکونیا و … می باشد که طبق نظر دندانپزشک و توافق بیمار انجام می شود.

سوالات متداول پروتز ثابت

  1. پروتز ثابت دندان چیست؟
    زمانی که دندانی در دهان کشیده می شود، جای خالی آن نیاز به پر شدن دارد. در چنین زمانی دکتر دندان پزشک از پروتز ثابت به عنوان جایگزین استفاده می کند. پروتز ثابت دندان می تواند از تاج دندان های ضعیف محافظت کرده و مانند دندان های طبیعی عمل کند.
  2. در پروتز ثابت چه اقداماتی روی دندان صورت می گیرد؟
    برای استفاده از این روش نیاز است دندان سمت راست و دندان سمت چپ دندان از دست رفته هر دو سالم باشند. در واقع این دو دندان برای پروتز ثابت حکم پایه را دارند و پروتز ثابت می تواند برای استحکام و برقرار ماندن در جای خود از آنها استفاده کند.
  3. مراقبت های بعد از پروتز ثابت چیست؟
    شما بعد از انجام پروتز ثابت بر روی دندان ها تا مدت 24 ساعت با آن قسمت از دندان که روی آن پروتز انجام داده اید، نباید هیچ غذایی بخورید و بجوید. همچنین سعی کنید که بعد از انجام پروتز نیز مسائل بهداشتی را رعایت کرده و از نخ دندان و مسواک استفاده نمایید. اگر بعد از انجام پروتز احساس کردید که دندان یا پروتز شما بلند است، بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمایید.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =