logo aryam

مقایسه ایمپلنت تینانیومی با زیرکونیا

بهترین متخصص ایمپلنت

مقایسه ایمپلنت تینانیومی با زیرکونیا

ایمپلنت تیتانیومی

تیتانیوم در 20 سال گذشته از محبوبیت زیادی در حوزه پزشکی و داندانپزشکی برخوردار شده است و موفقیت آن به دو دلیل بوده است:

  • مقاومت بالای آن به کروژن (خوردگی)
  • تمایل بالای سلول ها برای چسبیدن به آن

واکنش آلرژی یک واکنش ایمنی افزایش یافته در تماس با یک ماده خاص (آلرژن) می باشد. بعضی محققین معتقدند که اگر بیمار به یک فلز آلرژی دارد، احتمال آلرژی او به تیتانیوم هم بالا می رود. دقیق ترین تست برای مشخص کردن آلرژی به تیتانیوم، مراجعه به بهترین متخصص ایمپلنت و تست خونی منیسا می باشد که البته یکی از معایب این تست احتمال مثبت بودن آن به صورت کاذب است. اگر شخصی به تیتانیوم آلرژی داشت بهترین جایگزین، ایمپلنت های غیر فلزی است. ایمپلنت های زیرکونیا نوعی ایمپلنت از جنس سرامیک هستند، در نتیجه نسبت به فلز، بیشتر مستعد شکستن هستند و میزان عدم موفقیت آنها نسبت به ایمپلنت های تیتانیومی بیشتر است. در ادامه به بررسی و مقایسه ایمپلنت تینانیومی با زیرکونیا خواهیم پرداخت.

بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران

ایمپلنت تیتانیومی

ایمپلنت زیرکونیا

یکی از مزایای ایمپلنت زیرکونیا سفید بودن آن است در نتیجه در مواردی که لثه بیمار نازک باشد یا کمی تحلیل لثه داشته باشیم از نوع ایمپلنت استفاده می شود. در مقایسه ایمپلنت تینانیومی با زیرکونیا شرط اصلی و مهم قرار دادن ایمپلنت زیرکونیا، مناسب بودن کیفیت استخوان است. یکی از خصوصیات ایمپلنت زیرکونیا سطح بسیار صاف آن استکه باعث می شود جرمی در زیر لثه به آن نچسبد و این خصوصیتی بسیار عالی است. اما از سوی دیگر برای جوش خوردن ایمپلنت به استخوان، سطح زبر مناسب تر است. به این دلیل بر روی سطح صاف آن توسط لیزر دی اکسید کربن، فرو رفتگی های ریزی ایجاد می کنند تا میزان چسبندگی آن به استخوان بالا تر برود.

انواع زیرکونیا

در مقایسه ایمپلنت تینانیومی با زیرکونیا باید بگوییم از معایب زیرکونیا می توان به گرانی آن و نداشتن قدمت طولانی و سابقه 30 ساله مانند ایمپلنت های تیتانیومی است. ایمپلنت های سرامیکی از دو نوع زیرکونیا می توانند ساخته شوند. نوع پلی کریستال تتراگونال و نوع اکسید آلومینیوم. که نوع اول به علت مقاومت بالاتر نسبت به شکستگی و قدرت انعطاف بیشتر ارجح است و از این نوع در جراحی های ارتوپدیک هم استفاده می شود. وقتی بیمار تمامی دندان ها را از دست داده است، کدام نوع ایمپلنت مناسب تر است؟ ایمپلنت تیتانیومی. به دلیل اینکه ایمپلنت و اباتمنت از یکدیگر جدا هستند، در نتیجه زاویه و فرم اباتمنت را در بیرون دهان می توان تنظیم کرد.

انواع زیرکونیا

ایمپلنت زیرکونیا

مقایسه ایمپلنت تینانیومی با زیرکونیا

هنگام مقایسه ایمپلنت تینانیومی با زیرکونیا برای جایگذاری ایمپلنت می توان گفت قرار دادن ایمپلنت زیرکونیا نیازمند تکنیک و تخصص بالا است و در مقایسه با قرار دادن ایمپلنت های تیتانیومی یک چالش به حساب می آید. حالتی هم وجود دارد که می توان ایمپلنت را تیتانیومی قرار داد و سپس روی آن از اباتمنت از نوع زیرکونیا قرار داد تا از مزایای تیتانیوم و زیرکونیا به صورت همزمان بهره برد. یعنی هم می توان از قدرت و جوش خوردن بالای تیتانیوم به استخوان و هم از زیبایی و عدم چسبیدن جرم به زیرکونیا استفاده کرد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 6 =