logo aryam

مزایا و معایب لمینت دندان

معایب لمینت دندان

لمینت دندان

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان لایه ای از مواد همرنگ با دندان است که برای برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان ها یا بستن فاصله بین دندان ها و درمان دندان های شکسته روی دندان ها قرار می گیرند و لبخند شما را زیبا می سازد و به چهره شما جذابیت می بخشد. در این مبحث مزایا و معایب لمینت دندان شرح داده می شود.

لمینت دندان از نظر جنس و ساخت متفاوت است و به دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می شود.

لمینت کامپوزیتی : این نوع لمینت ارزان تر و ثبات رنگ کمتری نسبت به نوع دیگر دارد اما مزیت آن نسبت به نوع دیگر این است که در آن دندان ممکن است تراش کمتری می یابد. اما در نسل های جدید لمینت های سرامیکی با توجه به پیشرفت روزافزون این لامینت ها ( سرامیکی ) قادرند در نازکترین و کمترین ضخامت در عین درخشندگی دائمی بالاترین کارایی را داشته باشند.

لمینت سرامیکی : این نوع لمینت نسبت به نوع دیگر با دوام تر و مقاوم تر است و ثبات رنگ بیشتری دارد و دارای ظاهر زیباتری هستند.

 

مزایای لمینت

مزایا و معایب لمینت

لمینت دندان ( لمینت های سرامیکی که با نام ونیر سرامیکی نیز شناخته می شوند) پوسته ی نازکی است که بر اساس نیاز هر شخص طراحی شده و در ساخت آن ها از مواد رنگ دندان استفاده می شود. این پوسته ها روی سطح جلویی دندان ها نصب می شوند و رنگ، شکل، اندازه و طول دندان را تغییر می دهند و ظاهری زیبا را برای دندان هایتان به ارمغان می آورند.

لمینت های سرامیکی(پرسلینی) از ترکیب چند لایه ی نازک سرامیکی تشکیل شده اند که جایگزین مینای دندان طبیعی  می شوند.

لمینت دندان زمانی استفاده می شود دندان اصلی وجود دارد و اصولاً برای زیبا سازی انجام می گیرد در صورت افتادن دندان از روشهای دیگر باید استفاده کرد که یک روش آن ایمپلنت دندانی است و در اینصورت باید به یک فوق تخصص ایمپلنت مراجعه نمود.

برخلاف تصور عامه براى ساخت لمینیت هاى سرامیکى همیشه نیاز به تراش دندان نیست ودر صورت انتخاب صحیح روش درمانى توسط دندانپزشک متخصص تنها آماده سازى مختصرى جهت نشستن لمینیت ها بدون هیچ آسیبى به بافت طبیعى دندان امکان پذیر است.

از آنجایی که عملکرد درست لمینت نیز در کنار جنبه ی زیبایی آن حائز اهمیت است، پیوست صحیح و محکم دندان طبیعی و لمینت سرامیکی ضروری است. میان دندان طبیعی و لمینت از رزین حساس به نور استفاده می شود تا پس از نصب لمینت بتوان با تاباندن اشعه ای خاص آن را محکم کرد.

آیا لمینت به دندان طبیعی آسیب می زند؟

خیر، در صورتی که دندانپزشکتان  در این زمینه از تجربه کافی برخوردار باشد دندان های طبیعی تان آسیبی نخواهند دید. دندانپزشک قبل از شروع روند لمینت گذاری، عکس کلی از فک و دهان را برایتان تجویز می کند و دندان هایتان را به طور کامل آزمایش می کند تا از سالم بودن و مناسب بودن دندان برای نصب لمینت اطمینان حاصل کند. اگر پزشکتان تشخیص دهد که لمینت برای شما گزینه مناسبی نیست می توانید از دیگر گزینه ها مثل ونیر کامپوزیت، روکش، ارتودنسی، سفید کردن و یا فقط تراشیدن دندان ها استفاده کنید.

مزیت های لمینت دندان

  • ظاهری شبیه به دندان طبیعی ایجاد میکند. از آنجایی که لمینت برای هر فرد به طور مجزا و شبیه دندان وی ساخته می شود پس تشخیص تفاوت لمینت و دندان طبیعی تقریبا غیر ممکن است.
  •  بافت لثه به خوبی سرامیک را تحمل میکند.
  •  لمینیت سرامیکی در برابر لکه و تغییر رنگ مقاوم هستند، برخلاف دندان های طبیعی، لمینت ها به دلیل اینکه از موادی با تکنولوژی بالا ساخته شده اند در مقابل لکه های چای و قهوه و دود سیگار مقاوم هستند.
  •  رنگ لمینت سرامیکی (ونیر سرامیکی) را میتوان طوری انتخاب کرد که دندانهای تیره تر را سفیدتر اما طبیعی نشان دهد.لمینت ها می توانند تیره ترین دندان ها را که حتی در برابر دیگر فرآیند های سفید سازی مقاومت کرده اند، بسیار سفید کنند.
مزایا و معایب لمینت

مزایای لمینت

  •  ونیرها رویکرد محافظه کارانه ای را برای تغییر شکل و رنگ دندان ارایه می­دهند. ونیرها معمولا به تغییر شکل زیاد قبلی دندان برای عمل نیاز ندارند، در حالی که در روکش ، آماده سازی و تراش بیشتری در دندان صورت می گیردکه البته جایگزین زیباتر و محکمتری می باشد.
  •  حتی ممکن است برای مشکلاتی مثل دندان های کج روی هم رفته و فواصل کم دندان ها لمینت پیشنهاد شود.

معایب لمینت دندان

  • لمینت سرامیکی (ونیر سرامیکی) اغلب هزینه بیشتری نسبت به کامپوزیت دارند.
  • معمولا در صورت لب پر شدن یا شکستن، قابل ترمیم نیستند که البته در نسل های جدید احتمال لب پریدگی و شکستگی تقریبا به صفر رسیده است.در صورت شکستن باید تعویض شود
  • ممکن است دقیقا با رنگ دندانهای دیگر تطابق نداشته باشند. همچنین رنگ لمینت سرامیکی (ونیر سرامیکی) را پس از جایگذاری، نمیتوان بار دیگر تغییر داد. بنابراین تصمیم نهایی در مورد رنگ ونیر (لمینت) باید تا قبل از چسباندن آن گرفته شود. در صورتی که میخواهید دندانهایتان را سفید کنید باید پیش از دریافت ونیر (لمینت) این کار را انجام بدهید.
  • ونیر ممکن است از جای خود بیرون بزند و بیفتد البته این امر محتمل نیست. برای به حداقل رساندن احتمال این وضعیت، ناخنهایتان را نجوید، مداد، یخ یا اجسام سخت دیگر را گاز نگیرید چون همه این کارها فشار زیادی بر دندانها وارد میکنند.
  • اگر کمی تراش زیادتر از حد باشد لمینت ممکن است زودتر بیفتد.
  • دندانهایی که ونیر دارند در نواحی که ونیر (لمینت)، دندان را پوشش نداده باز هم ممکن است دچار پوسیدگی شوند که با رعایت بهداشت به صورت کامل این احتمال به حداقل می رسد (همانند دندان طبیعی که در صورت عدم رعایت بهداشت پوسیده می شوند).
  • کاربردی در دندان ها با پوسیدگی وسیع و یا پر کردگی های قدیمی ندارد.

 لمینت چه دسته از افراد مناسب است؟

  • از لمینت برای اصلاح شکل و رنگ‌های نامطلوب دندان، شکستگی ها و فرسایش های شدید دندان‌ها در نتیجه افزایش سن در افراد مسن استفاده می شود.

 لمینت گزینه خوبی برای چه دسته از افراد نیست؟

  • افرادی که دندانهای ناسالم دارند (مثل افرادی که بیماری فعال لثه یا پوسیدگی دندان دارند)، افرادی که دندانهایشان ضعیف است (در نتیجه پوسیدگی، ترک یا شکستگی و پر شدگی وسیع)، افرادی که مقدار کافی مینا بر روی سطح دندان ندارند.
  • افرادی که مشکل دندان قروچه و بهم فشردن فک دارند برای ونیر پرسلین (سرامیکی) مناسب نیستند چون این کارها موجب ترک خوردگی یا لب پر شدن ونیر میشود. (البته این مورد با تجویز نایت گارد قابل برطرف شدن هست)

آیا لمینت دندانی نیاز به مراقبتهای خاصی دارند؟

معمولاً  ونیرها ( لمینت دندانی ) بین 10 تا 15 سال دوام خواهند داشت. پس از این مدت در صورت نیاز بهتر است که ترمیم یا تعویض شوند.

ونیرهای دندانی نیازی به هیچ مراقبت ویژه ای ندارند. باید بهداشت دهان و دندان را مثل همیشه و طبق توصیه های معمول رعایت کنید از جمله این که مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

حتی ونیرهای پرسلین (لامینت سرامیکی) مقاوم به لکه ، ممکن است در اثر مصرف زیاد غذاهای ایجاد کننده لکه (مثل قهوه، چای، نوشیدنی های قرمز و غیره) دچار تغییر رنگ شوند. که البته با یک پالیش به شکل روز اول در می آیند.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 12 =