logo aryam

علل شکست ایمپلنت

شکست ایمپلنت

علل شکست ایمپلنت

علل شکست ایمپلنت

شکست ایمپلنت می تواند در شرایط مختلفی اتفاق افتد، بعضی مواقع هست که که نوع ایمپلنت یعنی ماندگاری آن نیز تاثیری در دوام ایمپلنت نخواهد داشت و ضعف در بهداشت دهان و دندان و یا سایر عوامل خارجی از علل شکست ایمپلنت دندان می گردند.

علل شکست ایمپلنت

علل شکست ایمپلنت، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

البته کاشت ایمپلنت باید نزد فوق تخصص ایمپلنت انجام شود تا با موفقیت کامل صورت پذیرد. درست است که جایگزینی ایمپلنت بهترین نوع جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد و این روش جایگزینی بسیار بادوام می باشد و در صورت بهداشت صحیح می تواند برای یک عمر برای فرد کار کند اما عواملی وجود دارد که موجب شکست ایمپلنت می شود که در ادامه این عوامل را مورد بررسی قرار می دهیم و به این نکته نیز توجه داشته باشیم بهداشت دهان و دندان از عوامل مهم موفقیت کاشت ایمپلنت می باشد:

شکست در بازسازی استخوان

بازسازی استخوان به توسعه یک ارتباط کاربردی و ساختاری مستقیم بین استخوان بیمار و یک ایمپلنت اشاره می‌کند. این فرآیند در طول چند هفته یا چند ماه پس از کاشت ایمپلنت انجام می‌شود، شکست ایمپلنت رابطه‌ی با شکست استخوان در هنگام بازسازی استخوان دارد، یک شکست ایمپلنت زمانی معنا پیدا می‌کند که ایمپلنت آزادانه حرکت کند یعنی در این زمان اتصالی ندارد و جدا می‌شود و یا نشانه‌هایی از تحلیل استخوان در اطراف ایمپلنت پدیدار می شود. چگالی ناکافی استخوان، موقعیت نادرست ایمپلنت، آسیب به بافت‌های اطراف ، ضربه‌های روحی و…. از این جمله‌اند. چگالی و حجم کافی از یک استخوان سالم باید قبل از ایمپلنت وجود داشته باشد، برای بیمارانی که فاقد استخوان کافی هستند، فرآیندهایی مثل پیوند استخوان یا سینوس لیفت می‌تواند کمک‌کننده باشد. با افزایش تراکم و حجم استخوان به مقدار کافی ، موفقیت در کاشت ایمپلنت افزایش می‌یابد.

آسیب بافتی و عصبی

آسیب بافتی و عصبی به تعداد نادر آسیب می تواند به بافت به‌ ویژه اعصاب در اطراف ایمپلنت برساند. وقتی یک ایمپلنت ثابت به قسمت‌هایی مثل اعصاب بسیار نزدیک باشد، بیمار ممکن است دچار درد ، بی‌حسی و یا سوزش در ناحیه گونه، زبان، چانه، لب‌ها و یا لثه رخ دهد. آسیب به عصب و بافت می‌تواند موقت باشد یا دائمی، و امکان دارد در نهایت منجر به حذف ایمپلنت شود. در اکثر موارد مشکل آسیب عصبی یا بافتی ممکن است به دلیل اشتباهات یک متخصص ایمپلنت بی‌تجربه ایجاد شود. در طول جراحی ایمپلنت آسیب بافتی اتفاق می‌افتد و این‌یک موضوع کاملاً طبیعی است. پس از عمل جراحی ، خونریزی یا ناراحتی بافتی پس از چند روز انتظار می‌رود و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر خونریزی بیش‌ از حد باشد و پس از چند روز ادامه داشته باشد نیازمند مشاوره با متخصص ایمپلنت است، تا مشکل برطرف شود.

شکست خود ایمپلنت

این‌که خود ایمپلنت دچار شکستن شود موضوعی بسیار نادر است و کمتر اتفاق می‌افتد اما اتفاق می‌افتد. شکست ممکن است زمانی که توسط نیروهای خارجی نیز مورد فشار قرار بگیرد ایجاد شود. یک ایمپلنت قابل خم شدن و ترک برداشتن نیز می‌باشد. این موارد بررسی علت‌های شکست ایمپلنت می‌باشند.

peri implantitis

یکی از مهترین عوامل شکست ایمپلنت، عفونت می باشد و این عفونت می تواند در حین و یا بعد از جراحی ایمپلنت اتفاق می افتد. علت آن هم در اثر رشد باکتری در دهان می باشد. پری ایمپلنتایتیس بر روی بافت نرم و سخت استخوان اطراف ایمپلنت تاثیر می گذارد. این نوع بیماری لثه می تواند باعث تحلیل استخوان و شکست ایمپلنت گردد.
البته در این بیماری گاهی درمان می شود اما در اکثر مواقع ایمپلنت باید برداشته شود و بیمارانی که دارای مقدار لثه بسیار کم هستند، افراد مبتلابه دیابت، افراد سیگاری و افرادی که دارای مقدار کمی بیماری دهان و دندان هستند، نسبت به این موضوع آسیب‌پذیرترند.
بیمارانی که دارای مقدار لثه بسیار کم هستند، افراد مبتلابه دیابت، افراد سیگاری و افرادی که دارای مقدار کمی بیماری دهان و دندان هستند، نسبت به این موضوع آسیب‌پذیرترند.

بیماری پری ایمپلنتایتیس، علل شکست ایمپلنت

بیماری پری ایمپلنتایتیس، علل شکست ایمپلنت

مشکلات سینوسی

یکی دیگر از نگرانی‌های عمده در مورد ایمپلنت‌ها، جانشینی دندان در قسمت فک بالاست که می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی سینوس‌های داشته باشد، با توجه به وجود سینوس‌ها و عدم تراکم استخوان در فک بالا، کاشت ایمپلنت در این ناحیه بسیار دشوار خواهد بود. جراح ممکن است به‌منظور ایجاد پایه استخوان بهتر و محکم‌تر عمل جراحی سینوس لیفت را به انجام می‌رساند. هدف از انجام روش جراحی سینوس ایجاد و پیوند حجم بیشتری از استخوان در فک فوقانی است تا به این صورت ایمپلنت بهتر حمایت شود. اگر ایمپلنت به داخل حفره سینوسی برسد باعث به وجود آمدن حس دردناک در آن ناحیه می‌شود.

Overloading

بعضی مواقع جراح ممکن است تصمیم بگیرد که پروسه ایمپلنت را به‌سرعت انجام بدهد، ایمپلنت و روکش بلافاصله و سریعاً قرار داده می‌شود، اما روش عادی و معمولی ایمپلنت شامل دو مرحله است: ابتدا پایه ایمپلنت باید قرار داده شود و مدت‌زمانی را جهت پروسه بازسازی و بهبود سپری کرده و دوباره جراحی دوم برای قرارگیری روکش به انجام می‌رسد. مزایای ایمپلنت فوری به این صورت است که مقدار زمان درمان بسیار کاهش می‌یابد و زمان ریکاوری بسیار کم می‌شود و بهبود سریع‌تر اتفاق می‌افتد. این روش سریع ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، مثل ادغام نشدن ایمپلنت با استخوان فک که از این نوع مشکلات می‌باشد. Overloading به شکست ناشی از فشار اضافی یا فشار اعمال‌ شده به پایه و تاج وارد می‌شود. این فشار یا نیرو ممکن است باعث اختلال در پروسه بازسازی استخوان شود. بیمارانی که دارای حجم استخوان خیلی کم هستند ممکن است کاندید مناسبی برای کاشت سریع ایمپلنت نباشند.

واکنش های آلرژیک

ایمپلنت معمولاً از تیتانیوم ساخته می‌شوند که گاهی شامل مقدار کمی آلیاژ مثل نیکل می‌باشد، برخی بیماران ممکن است واکنش آلرژیک یا التهابی نسبت به آلیاژهای ایمپلنت داشته باشند. واکنش آلرژیک می‌تواند باعث خشکی دهان، به خاطر از دست دادن طعم و ومزه دهان و سندرم خستگی مزمن بشود. برای کسانی که نسبت به ایمپلنت واکنش آلرژیک دارند به‌جای ایمپلنت‌های تیتانیومی می‌تواند از ایمپلنت‌های زیرکونیا استفاده کنند.

رد کردن توسط عوامل خارجی بدن

درست مانند هر پیوند ارگان‌های بدن، ممکن است ایمپلنت نیز پس زده می‌شود، این مورد بسیار نادر است. اما بدن بعضی بیماران ممکن است آن را رد کند، یعنی بدن بیمار ایمپلنت را به‌ عنوان یک جسم خارجی در نظر می‌گیرد و آن را پس می‌زند و درنتیجه ایمپلنت آزادانه در محل خود حرکت می‌کند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 1 =