logo aryam

جنس ایمپلنت دندان

فوق تخصص ایمپلنت

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

همانطور که می دانیم در حالت کلی ایمپلنت، کاشت پایه دندان (با جنس ایمپلنت دندان مختلف که در مورد آن صحبت می کنیم) بجای ریشه داخل استخوان فک ( استخوان آلوئولار ) می باشد، که پس از فیکس شدن این پایه و جوش خوردن آن با استخوان فک پروتز تاج سرامیکی (Crown) روی آن قرار می گیرد. و عملکردی مشابه دندان طبیعی را برای شما به ارمغان می آورد.
البته در بعضی مواقع و با توجه به نظر متخصص ایمپلنت در ایمپلنت های فوری تاج مصنوعی موقت بلافاصله روی پایه ایمپلنت قرار می گیرد تا فرد استرسی از بابت جنبه زیبایی نداشته باشد.
ایمپلنت‌‌ها به دلیل اینکه از لحاظ زیبایی و عملکرد چیزی شبیه دندان طبیعی هستند به افرادی که از ان استفاده می کنند اعتماد به نفس می دهند و این موضوع از لحاظ روانی جنبه مثبتی دارد.
از طرفی با استفاده از ایمپلنت نیاز به تراش  دندان های مجاور حذف می شود. که این نیز هم نکته بسیار مهمی جهت حفظ زیبایی و لبخند شما و سلامت دندان های مجاور می باشد.

فوق تخصص ایمپلنت

جنس ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی اصولاً از بخش‌های مهم فیکسچر ( Fixture ) و اباتمنت (abutment) و تاج سرامیکی (Crown) تشکیل شده است.
ایمپلنت ممکن است یکپارچه باشند و یک مرحله باشند و ممکن است دو مرحله ای باشد که با توجه به جنس ایمپلنت که توسط فوق تخصص ایمپلنت تصمیم گیری می شود، درون استخوان فک قرارداده می شود.

جنس ایمپلنت دندان

جنس پایه ایمپلنت که در استخوان فک کار گذاشته می شود، بصورت معمول از فلز آلیاز تیتانیوم می باشد دلایل انتخاب تیتانیوم به عنوان پایه ایمپلنت به شرح زیر می باشد:

-سازگاری بالایی که فلز تیتانیوم با بدن انسان دارد.
-به دلیل سازگاری که با بدن انسان دارد فرآیند جوش خوردن آن با استخوان فک سریع انجام می شود.
-استحکام و طول عمر مناسبی در دهان دارد ( طول عمر ایمپلنت حداقل 20 سال عنوان شده است اما با مراقبت های مناسب می تواند این طول عمر مدام العمر نیز باشد.)

بعضی از افراد به جنبه زیبایی کاشت ایمپلنت خیلی اهمیت می دهند و در زمانی که برای پایه ایمپلنت از فلز تیتانیوم استفاده می شود ممکن است به مرور زمان سایه تیره از زیر تاج سرامیکی آن به نظر بیاید و امروزه پایه های ایمپلنت سرامیک سفید رنگ  از جنس زیرکونیا (دی اکسید زیرکونیوم) ساخته شده اند که طرفداران زیادی پیدا کرده اند، دلایل انتخاب پایه های زیرکونیا به شرح زیر می باشد.

-جنس زیرکونیا با بدن سازگاری زیادی دارد.
-از نظر مقاومت عمر خوبی دارند.
-به دلیل سفید بودن رنگ آنها از نظر زیبایی، مطلوبیت بیشتری دارند.
بدن انسان ممکن است به فلز تیتانیوم آلرژی نشان دهد. در زیرکونیا احتمال آلرژی آن با بدن کم است.

برخی انواع ایمپلنت زیرکونیا و همچنین تیتانیومی به شکل یک تکه طراحی شده ‌اند و می‌توان آنها را طی یک عمل جراحی کاشت، بدون این که نیاز به جراحی مجدد برای بازکردن لثه روی ایمپلنت و کارهای دیگر باشد. به این ترتیب راحتی بیمار افزایش و طول زمان درمان کاهش پیدا می‌کند

علاوه بر تیتانیوم و زیرکونیا، اباتمنت ها و ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند از مواد دیگر مثل آلیاژهای طلا، فولاد ضد زنگ و غیره ساخته شوند.
اگرچه میزان کاربرد آن‌ها کمتر است اما ممکن شرایطی فراهم‌ شود که مورد استفاده قرار بگیرد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =