logo aryam

جراحی های فک و صورت

لزوم جراحی فک و صورت

جراحی های فک و صورت

جراحی های فک و صورت یک حرفه تخصصی دندانپزشکی است که مسئول تشخیص و سپس به کمک جراحی، درمان اختلالات، جراحات و نقص هایی که شامل جنبه های عملکردی و زیبایی بافت های سخت و نرم در ناحیه دهان و فک می شوند، می باشد.

دندانپزشکی زیبایی

چهره یکی از شناخته شده ترین ویژگی های فرد است و مبحث زیبایی شناختی دندانپزشکی با هدف بهبود کیفیت زندگی افراد به ما کمک خواهد کرد. یکی از طبقه بندی های دندانپزشکی زیبایی تغییرات استخوانی و اسکلتی است. تغییرات اسکلتی ممکن است از طریق جراحی های فک و صورت حاصل شود که می تواند موقعیت فک ها و دندان ها را تغییر دهد. تغییرات دندان ممکن است با اضافه کردن، برداشتن یا حرکت دندان ها به دست آید. شایع ترین موارد برای تغییرات دندان ها شامل تغییرات ظاهری نظیر ایمپلنت دندانی، کامپوزیت و لمینت است که به دلیل حساسیت می بایست به بهترین متخصص ایمپلنت و ماهر ترین دندانپزشک مراجعه شود.

بهترین متخصص ایمپلنت

جراحی های فک و صورت چیست

لزوم جراحی فک و صورت

آیا تا به حال یک مورد اورژانسی دندانپزشکی جدی داشته اید؟ ما در مورد مسئله ای فراتر از یک خونریزی دندان و یا شکستگی صحبت می کنیم. موضوع در مورد آسیب های جدی مانند جا به جا شدن فک، شکستگی فک، وجود تومور در فک و یا حتی مواردی ساده تر که مرتبط به فک و دندان است. در این زمان نیاز به متخصص جراحی های فک و صورت دارید. آنها پس از معاینه راهنمایی های لازم برای جراحی را در صورت لزوم انجام خواهند داد.

جراح فک و صورت

جراحی های فک و صورت شامل بسیاری از زمینه های مهارت های پزشکی می شود، رشته تخصصی بسیار دشواری است و افراد متخصص در آن نسبتا کم هستند. یک جراح متخصص در این زمینه، می بایست ابتدا دوره آموزشی کارشناسی دندان پزشکی را به اتمام برساند. پس از آن جهت گرفتن تخصص در جراحی های فک و صورت برای دوره ای چهار الی شش ساله اقدام نماید. در این زمان، در کنار مدارک و آموزش های آکادمیک و دانشگاهی برای کسب مهارت های جراحی لازم در کارگاه ها و دوره های تکمیلی نیز شرکت نماید. به علاوه پس از اتمام برای گذراندن دوره کارورزی نهایی زیر نظر پزشکان متخصص آموزش های وی تکمیل می گردد.

جراحی های فک و صورت چیست

با پیشرفت علم و تکنولوژی بسیاری از مشکلات عدیده دندانی با جراحی های فک و دندان قابل جراحی خواهند بود. این جراحی ها،  تخصص دندانپزشکی با تشخیص و درمان جراحی بیماری ها، جراحات و نقص دهان، اختلالات مادرزادی صورت، استخراج دندان های نهان در لثه، فک و ساختارهای مربوطه هستند. جراحان فک و صورت یکی از ماهرترین دندانپزشکان و پزشکان هستند. آنها می توانند بسیاری از انواع آسیب تا حدود بسیار زیادی درمان و یا کنترل کنند. رادیولوژی فک و صورت نیز به کمک اشعه ایکس برای تشخیص و درمان بیماری ها یا اختلالات انجام می شود که شامل اشعه ایکس، اشعه ماوراء بنفش و همچنین استفاده از مواد رادیواکتیو در جهت درمان بیماری دهان و فک می باشد.

اصل علم جراحی فک و صورت

جراحی های فک و صورت شامل جراحی دندان از جمله ایمپلنت، کاشت بریج، ارتودنسی حاد، جراحی های فک، درمان آسیب های بافت نرم، غدد بزاقی، ضایعات پوستی و… می شود. جراحی های فک و صورت در طب سنتی و دندانپزشکی تخصص خاصی دارد و افزایش زیبایی صورت و بهبود کیفیت زندگی از کاربرد های این جراحی ها است. دامنه این تخصص گسترده است و شامل تشخیص و مدیریت آسیب های صورت، بیماری های غدد بزاقی، عدم تقارن صورت و دندان های آسیب دیده و همچنین مشکلات متعددی که بر مخاط دهان تاثیر می گذارد مانند زخم دهان و عفونت می شود.

کاربرد جراحی های فک و صورت

عملیات اصلی جراحی

عملیات اصلی جراحی

اغلب جراحی های فک و صورت را پلی بین پزشکی و دندانپزشکی می دانند و با توجه به ماهیت کار، جراحان فک و صورت در کنار سایر متخصصان در زمینه های دیگر نظیر جراحان گوش و حلق و بینی، انکولوژی های بالینی، جراحان پلاستیک، ارتودنتیست ها، دندانپزشکان ترمیمی، رادیولوژیست ها و جراحان عصبی کار می کنند. طیف وسیعی از عملیات جراحی دهان و فک و صورت در حین بیهوشی موضعی یا آرام سازی آگاهانه انجام می شود. این موارد عبارتند از: قرار دادن ابزار مرحله ابتدایی ایمپلنت در دندان، حذف دندان های آسیب دیده، عصب کشی، جراحی های جا به جایی فک، روش های درون دهانی و صورت نرم بافت.

کاربرد جراحی های فک و صورت

بیشتر عملیات عمده در جراحی های فک و صورت به عنوان مثال برای بیماری غدد بزاقی، تروما و تغییر شکل صورت یا فک بر اساس بستری عمومی تحت بیهوشی انجام می شود. برخی کاربرد های این جراحی ها عبارتند از:

  • جراحی پیش از ایمپلنت برای حفظ پروتز صورت یا دندان
  • تکنیک های پیوند استخوانی فک
  • حذف دندانهای آسیب دیده و ریشه های دندانپزشکی پیچیده
  • حذف کیست ها و تومورهای فک
  • جراحی اولیه و ثانویه برای لب، کام و سایر شکلات های مادرزادی صورت
  • مدیریت ضایعات بدخیم غدد بزاقی
  • حذف تومورهای پوستی پیچیده و بازسازی
  • جراحی زیبایی، از جمله بالابردن فک صورت، عمل جراح بینی و بینی و رینوپلاستی

تحولات تشخیص جراحی

نمایشهای آناتومیکی رادیوگرافی سه بعدی (CT scans) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI scans) اجازه داده اند جراحان تصاویر دقیق و سه بعدی از داخل آناتومی و پاتولوژی فک و صورت بیماران را ببینند. تصاویر با استفاده از کامپیوتر به منظور تولید مدل دقیق برای برنامه ریزی جراحی گرفته می شوند. سیستم های ناوبری مرتبط با تصاویر پیچیده اجازه می دهد جراح و یا فوق تخصص ایمپلنت به صورت کامل و دقیق تمامی اجزا را با جزئیات کامل بررسی نماید و پس از تشخیص اختلال، در صورت نیاز جراحی های فک و صورت و یا کاشت ایمپلنت را انجام دهند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =