logo aryam

ایمپلنت و اباتمنت دندان

بهترین متخصص ایمپلنت در تهران

ایمپلنت و اباتمنت دندان

اباتمنت

در دندانپزشکی، اباتمنت دندان یک جزء ارتباط دهنده است که در موارد زیر بکار می رود. دندان اباتمنت اشاره به دندانی دارد که پایه یک بریج است. در ادامه به بررسی ایمپلنت و اباتمنت دندان می پردازیم.

  • در پروتز های متحرک، اشاره به دندان های باقیمانده ای دارد که پروتز بر آنها تکیه می کند.
  • در ایمپلنت، در روی ایمپلنت قرار می گیرند و بر روی آن انواع روکش ها و پروتزهای ثابت و متحرک می تواند سوار شوند.
  • در اباتمنت موقت، بر روی ایمپلنت به صورت موقت قرار می گیرد تا لثه را به فرم دلخواه (فرمی که در آینده می خواهیم روکش داشته باشد) در بیاورد.

اباتمنت دندان

در زمینه ایمپلنت و اباتمنت دندان، اباتمنت به دندانی گفته می شود که به عنوان پایه برای بریج دندانی (پل)، برای جایگزین کردن دندان از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت بکار برده می شود. بر خلاف نظر اکثر مردم و دندانپزشکان، هر جا ممکن باشد بهتر است دندان زنده باشد و عصب کشی نشود، پس این نظریه که هر دندانی زیر روکش می رود بهتر است قبل از آن عصب کشی شود، اشتباه است.

دندان های با لثه ضعیف و اباتمنت

استفاده از اباتمنت در ایمپلنت دندان

استفاده از اباتمنت

هدف از اعمال درمانی ایمپلنت و اباتمنت دندان فراهم کردن سلامتی دهانی – زیبایی و عملکرد آن می باشد. تلاش های درمانی باید منجر به نتایج درمانی قابل پیش بینی که به سادگی و در بلند مدت قابل نگهداری باشند، شود. این هدف در مورد هر دندان به تنهایی و کل سیستم دندانی صدق می کند. یعنی هدف تک تک دندانها در کنار هم و به صورت یک مجموعه می باشد. شکست ها به علت مهندسی ضعیف، مواد بی کیفیت و آماده سازی ناکافی دندان و ساخت ناقص روکش ها، ایجاد می شوند. از مسائل مهم در این باره، انتخاب دندان به عنوان اباتمنت می باشد که باید نیروهای وارده به اباتمنت و قدرت آن دندان به عنوان اباتمنت را در نظر گرفت.

  • دندان های نامناسب برای اباتمنت
  • دندان های به شدت تخریب شده
  • دندان های با لثه ضعیف
  • دندان هاب تک قرار گرفته که دو طرف آن، بی دندان باشد.
  • بریج های یک طرفه
  • اباتمنت های کوتاه

دندان های با لثه ضعیف

میزان تخریب دندان تنها یک فاکتور برای ملاحظه در انتخاب ماده ترمیم و چگونگی آماده سازی دندانی می باشد. به همان میزان موقعیت و تخریب و میزانی از سطح دندان که درگیر شده نیز مهم است. سطوح تخریب شده دندان می تواند در محیط دندان، در مرکز دندان و یا هر دو باشد. موفقیت در ایمپلنت و اباتمنت دندان ارتباط عجیبی با سلامت لثه ها دارند. سلامتی پریودنتال یک پیش نیاز برای درمان های موفق دندانپزشکی می باشد. اگر دندان از لحاظ لثه ها ضعیف و بیمار باشد، اگر نیرویی بر آن وارد شود، می تواند منجر به لق شدن آن شود. پس میزان تحمل نیروها توسط دندان بسیار پایین می آید.

مراحل درمان لثه

بصورت کلی آماده سازی لثه دندان برای تبدیل به ایمپلنت و اباتمنت دندان (پایه) شدن شامل دو مرحله می باشد.

  • کنترل التهاب لثه توسط اعمال غیر جراحی و جراحی
  • جراحی های اصلاحی قبل از کارهای پروتزی (مانند افزایش طول تاج)
  • پیر اباتمنت (Pier Abutment) : یک دندان است که وسط یک ناحیه بی دندان قرار گرفته است. یعنی در دو طرف آن بی دندانی داریم که وضعیت مناسسبی برای اباتمنت شدن نیست و منجر به تهریب این دندان می شود.
  • دندان های آسیاب دارای انحراف

راه های موجود برای این مدل دندان ها، این است که این دندان توسط ارتودنسی صاف شود، نصف (یک دوم) دندان روکش شود و یا از روکش های تلسکوپیک برای اصلاح زاویه استفاده شود.

پروتز های یک طرفه یا کانتی لور

در ایمپلنت و اباتمنت دندان، پروتز یک طرفه یا کانتی لور به پروتزی گفته می شود که فقط در یک طرف اباتمنت (پایه) قرار دارد و در طرف دیگر آزاد است. در کل طرحی بسیار مخرب است. پس بهتر است فقط یک دندان را جایگزین کنید و حداقل دو پایه در یک طرف داشته باشد. برای جایگزینی دندان 2 بالا (لترال) می توان استفاده کرد به شرطی که روکش این دندان در هیچ جهتی با دندان های روبرو تماس نداشته باشد و تحت نیرو قرار بگیرد و صرفاً برای زیبایی استفاده شود.

ایمپلنت و اباتمنت دندان

در بررسی ایمپلنت و اباتمنت دندان، باید بگوییم اباتمنت قطعه ای است که بر روی ایمپلنت قرار می گیرد و به آن پیچ می شودو سپس پروتز (روکش) بر روی آن قرار می گیرد. اباتمنت ایمپنت از مواد مختلفی مانند تیتانیوم، استیل  و طلا می تواند ساخته شود. اباتمنت های جدید دارای جزء سرامیکی هستند که در دندان های جلو بیمار کاربرد دارند. از مواردی که برای زیبایی بیشتر از روکش های تمام سزامیک استفاده می کنبم، اگر اباتمنت فلزی باشد، بد رنگی آن از زیر روکش سرامیکی دیده می شود و در نتیجه اباتمنت هایی از جنس سرامیک شاخته شدند تا این مسئله رفع شوند.

االبته معمولا این اباتمنت ها در تواحی خلفی که نیروهای جویدن زیاد است، استفاده می شود اباتمنت الزاماً در مسیر طولی ایمپلنت قرار نمی گیرند و وقتی زاویه ایمپلنت به علت جراحی نامناسب و یا مشکل استخوان خود بیمار به دلخواه ما نیست. توسط اباتمنت های زاویه دار می توان این انحراف را اصلاح کرد. انتخاب اباتمنت توسط بهترین متخصص ایمپلنت قسمت بسیار مهمی از درمان ایمپلنت بیمار می باشد.

بهترین متخصص ایمپلنت

اباتمنت سفارشی CAD–CAM

انواع اباتمنت

در نصب ایمپلنت و اباتمنت دندان انواع مختلفی ز اباتمنت وجود دارد.

  • اباتمنت استاندارد (Standard)
  • اباتمنت سفارشی (Customized)

استفاده از اباتمنت استاندارد زمانی تجویز می شود که ایمپلنت در موقعیت عالی قرار داده شده باشد. یکی از مزیت های اباتمنت استاندارد کارآمد تر بودن آن و کوتاه شدن زمان ساخت پروتز ایمپلنت می باشد. اباتمنت سفارشی مختص بیمار ساخته می شود. استفاده از این نوع از اباتمنت در هر موقعیت و زاویه ای به پزشک آزادی عمل می دهد. اباتمنت سفارشی دارای انواع مختلفی است:

  • CAD – CAM
  • T base
  • Casting UCLA (Gold)

مواد به کار رفته در اباتمنت های دندانی موقت Pmma، Peek و تیتانیوم است و موارد کاربرد این نوع اباتمنت، فرم دادن به لثه ی اطراف و بالای ایمپلنت است. مواد به کار رفته در اباتمنت دندانی دائمی نیز عبارتند از تیتانیوم، طلا، زیرکونیا و سرامیک با پایه آلومینیوم اکساید.

ماده انتخابی اولیه تیتانیوم است که هم از لحاظ عملکرد و هم سازگاری با بافت بسیار عالی می باشد. توجه کنید در اباتمنت زیرکونیا کمترین میزان چسبندگی پلاک را داریم و در اباتمنت تیتانیومی رنگ از زیر لثه نمایان تر است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =