logo aryam

آی پی اس دندان چیست

ونیر های کامپوزیتی

ونیرهای کامپوزیتی ای پی اس

ونیر های کامپوزیتی و پورسلینی

امروزه استفاده از انواع روش های مختلف زیبایی دندان برای برگرداندن ظاهر، رنگ و حالت مناسب دندان ها بسیار رایج است و به همین سبب روزانه به تنوع و کیفیت مواد متناسب با هر روش افزوده می شود. گرفتن تصمیم انجام عمل زیبایی و استفاده از ونیر های دندان اولین قدم برای شما محسوب می شود. انتخاب روش و موادی که با آن می خواهید عمل زیبایی دندانتان را انجام دهید قدم دوم است.

کاشت ونیر کامپوزیتی و ونیر پورسلین از رایج ترین روش ها برای انجام زیبایی دندان و برگرداندن لبخند شماست. به دست یک دندانپزشک متخصص و متبحر در این کار، هر دو روش به خوبی بر روی دندان هایتان جواب خواهد داد. ولی کدام روش برای شما مناسب است؟ پاسخ به این سوال بر می گردد به دلایل نیاز شما به عمل زیبایی دندانتان و مواردی که در این خصوص بریتان اهمیت دارند از قبیل هزینه، مدت زمان درمان و …

در این مقاله ما به ارائه توضیحاتی در خصوص ونیر های کامپوزیتی می پردازیم. در ابتدا لازم است با دندانپزشک متخصص مورد نظر خود در رابطه با شرایط موجودتان گفتگویی داشته بشید تا اطمینان حاصل کنید که ونیر های کامپوزیتی گزینه مناسبی برای شما هستند.

ونیرهای کامپوزیتی

ونیرهای کامپوزیتی و پورسلینی

ونیر های کامپوزیتی

ونیرهای کامپوزیتی ماده ای خمیری شکل هستند، که از موادی به نام فیلر برای استحکام بیشتر در آن ها استفاده شده است. دندان پزشک متخصص این مواد خمیری را توسط تابش نوری خاص و پولیش دادن روی دندان های شما فیکس می کند. طبیعتا با مراجعه به بهترین دندانپزشک متخصص تهران، بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

کاربرد ونیر های کامپوزیتی

  • دندان های دارای نقص ظاهری
  • دندان های با فرم عجیب
  • دندان های دارای شکستگی
  • دندان های دارای حفره و شکاف درونشان
  • دندان هایی با سایز و اندازه های متفاوت
  • پر کردن دندان های خالی

مزایا ونیرهای کامپوزیتی

  • حداقل میزان تراش دندان یا بدون هیچ تراشی
  • دارای استحکام و قدرت بالا
  • قابلیت ترمیم و اصلاح پس از شکستگی یا تغییر رنگ
  • شباهت به سایر دندان های طبیعی
  • پر کردن فاصله بین دندان ها
  • برگرداندن دندان ها به فرم طبیعی

از دیگر مزیت های ونیرهای کامپوزیتی نسبت به دیگر ونیرها به خصوص پورسلینی، هزینه بسیار کمترشان است. یکی دیگر از مزیت های مهم ونیرهای کامپوزیتی نسبت به ونیرهای پورسلینی برگشت پذیر بودنشان است. به این معنی که برای استفاده از ونیر های کامپوزیتی کمترین تغییر ممکن به دندان ها وارد می شود، در صورتی که برای ونیر های پورسلینی فرم دندان را باید تغییر داد تا ونیر با دندان فیکس شود.

پروسه کاشت ونیر کامپوزیتی

ونیرهای کامپوزیتی همان روز مراجعه به دندانپزشکی ساخته می شوند، و برای انجام پروسه معمولا احتیاجی به بی حس کردن ناحیه نیست، ماده خمیری که متناسب با رنگ دندان هایتان است بر روی دندان مورد نظر قرار داده می شود و سپس توسط دندانپزشک متخصص به فرمی که مدنظر است در می آید. در نهایت با تابش نور خاصی بر جایش فیکس می شود و با پولیش دادن فرم نهایی خود را می گیرد.

معایب

  • در روز های پس از کاشت، درصورت مصرف مواد خوراکی رنگی، ممکن است لکه دار شود. منتها جای نگرانی وجود ندارد زیرا کاملا ترمیم پذیر و قابل اصلاح است.
  • دوامشان نسبت به ونیرهای پورسلینی کمتر است، هرچند با رعایت بهداشت دهان و دندان هایتان و همچنین مراقبت کافی طول عمرشان افزایش خواهد یافت.

    معایب ونیرهای کامپوزیتی

    معایب ونیرهای کامپوزیتی

عوارض

عوارض و ریسک خاصی در کاشت ونیر های دندان وجود ندارد، تنها مواردی که می توان به آن ها اشاره کرد تا مدت کمی پس از کاشت ممکن است دندان ها به دماهای زیاد گرم یا سرد حساس شوند که موقتی است. و مورد دیگر در صورت جویدن مواد غذایی سخت احتمال شکستنش وجود دارد که باز هم قابل ترمیم است.

موارد منع کاشت ونیر های کامپوزیتی

  • بهم ریختگی بسیار زیاد دندان ها. در این صورت ارتودنسی دندان، گزینه بهتری برای انتخاب است.
  • دندان های ضعیف
  • دندان های دارای پوسیدگی های شدید. قبل از کاشت باید درمان شود.
  • دندان قروچه های شدید در خواب. استفاده از محافظ دندان می تواند راه حل مناسبی باشد.

ونیر های کامپوزیتی ای پی اس

آی پی اس دندان چیست؟ ونیر های کامپوزیتی ای پی اس، ونیر های کامپوزیتی ای هستند که در موادشان از سرامیک استفاده شده است. استفاده از سرامیک باعث شده است که استحکام و مقاومت این ونیر ها به میزان قابل توجهی زیاد شود. و همچنین یکی از عیوب ونیرهای کامپوزیتی که لکه دار شدنشان بود، در ونیرهای کامپوزیتی ای پی اس به حداقل میزان خود رسیده است.

از دیگر مزایای ونیرهای کامپوزیتی ای پی اس نسبت به ونیرهای کامپوزیتی نسل قبل خود، طول عمرشان افزایش یافته شان است و همچنین احتیاجی به تراش دندان نیست.

ونیر های کامپوزیتی ای پی اس از نظر درمانی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. مستقیم، فقط به یک جلسه مراجعه به دندانپزشکی احتیاج دارد و در همان یک جلسه ونیر متناسب دندان شما ساخته و بر روی دندانتان کاشته می شود، کاربردشان برای موقعی است که برای تعداد محدودی از دندان ها استفاده شود. روش غیر مستقیم نسبت به مستقیم از زیبایی بیشتر و استحکام بیشتری برخوردار است.

مراقبت ها

برای مراقبت از دندان های با روکش کامپوزیتی، باید دقیقا همانند دندان های طبیعی دیگرتان عمل کنید. به طور مرتب مسواک بزنید. از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از محافظ دندان در صورت انجام دندان قروچه های شدید در طی خواب، لازم است. استفاده از دهان شویه هم می تواند مفید باشد. تا حد امکان از جویدن مواد غذایی سخت و خشک خودداری کنید.

طول عمر

در انتها، باید بگوییم که پس از کاشت ونیرهای کامپوزیتی توسط یک دندانپزشک متخصص و دارای مهارت های لازم، دوام و طول عمرشان به نحوه مراقبت خودتان بستگی دارد. اگر مواردی مانند: مراقبت های روزانه، داشتن رژیم غذایی سالم و بازدید های منظم دندانپزشک متخصصتان به درستی رعایت شوند، ونیرهای کامپوزیتی یکی از بادوام ترین روش های موجود برای زیبایی بخشیدن به دندان هایتان است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 11 =