logo aryam

کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری

ایمپلنت برای افراد سیگاری

کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری

مضرات سیگار برای دهان و دندان

سیگار کشیدن عادت بدی است که تاثیرات منفی و مخربی بر روی زندگی و سلامتی فرد می گذارد، اما اثرات منفی نیز بر روی کاشت ایمپلنت دندان می گذارد.

طبق تحقیقات متعدد ثابت شده نشان می دهد در کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری، نیکوتین موجود در سیگار در فرآیند جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک تاثیر منفی قابل توجهی دارد.
و این موضوع باعث می شود احتمال عدم موفقیت کاشت ایمپلنت بالا برود و از طرفی این را می دانیم که افراد سیگاری نمی توانند بهداشت دهان و دندان خود را بخوبی رعایت کنند و این موضوع هم سبب بیماری های التهاب لثه اطراف ایمپلنت یا پری ایمپلنتایتیس می شود.

کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری

مسلماً اگر سیگار می کشید و احتیاج به کاشت ایمپلنت دارید این عمل روی فرآیند کاشت ایمپلنت شما تاثیر منفی می گذارد و اگر به فوق تخصص ایمپلنت مراجعه کنید حتماً به شما توصیه ترک سیکار را می کند.
بدیهی است ایمپلنت های دندانی کاشته شده در دهان افراد سیگاری مانند افراد غیر سیگاری روند بهبودی یکسانی ندارد.بسیاری از متخصصان دهان و دندان بر این باورند که سیگار کشیدن به بافتهای دهان و دندان آسیب می رساند و موجب ضخیم شدن لایه‌ی بالایی سلول های پوست می شود.
همچنین سیگار کشیدن به غدد بزاقی دندان نیز آسیب می رساند و موجب خشک شدن آنها می شود. در این شرایط بزاق دهان که می تواند باکتری ها را از بین ببرد خشک شده و در نتیجه رشد باکتری با سرعت بیشتری پیشرفت می کند و بیماری های پریودنتال ایجاد می شوند. نیکوتین و ترکیبات سمی دیگر موجود در سیگار روی عروق محیطی درون دهان تاثیر گذاشته و موجب کاهش جریان خون و کاهش شدید سیستم ایمنی بدن و توانایی آن در بهبود زخم ها می شود.
البته باید بگوییم که سیگار کشیدن کلاً باعث نمی شود که از انجام کاشت ایمپلنت ناامید شوید. به هرحال باید راهی باشد تا افراد سیگاری بتوانند دندان های خود را جایگزین کنند. البته باید توجه داشته باشید که تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان بسیار زیاد است.

فوق تخصص ایمپلنت

کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری

مضرات سیگار بر سیستم ایمنی بدن

سیگار کشیدن روی سیستم ایمنی و مکانیسم‌های بهبود یافتن زخم و سیستم دفاعی بدن نیز اثر منفی زیاد می گذارد. خشک شدن دهان موجب افزایش رشد باکتری‌های بیماری زا می شود، و شدت بیماری‌های پریودنتال یا عفونت لثه را افزایش می دهد اثرات طولانی ‌مدت کشیدن سیگار و مصرف تنباکو می تواند موجب سرطان قلبی عروقی، ریه و بیماری متابولیک می شود.

تاثیرات منفی سیگار برروی کاشت ایمپلنت

-احتمال عدم موفقیت کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری خیلی بیشتر است، نیکوتین موجود در سیگار و همینطور تنباکو جریان خون را کند کرده و فرایند بهبودی را به  طور کلی در بدن شما کند می کند. این روند بهبودی شامل ترمیم یافتن بافت‎ها پس از انجام عمل جراحی دهان و دندان نیز می شود.
به همین علت اگر سیگار می کشید یا تنباکو می جوید احتمال دارد که پایه ایمپلنت به خوبی با بافتهای استخوان فک شما جوش نخورد. در صورتیکه این فرایند جوش خوردن به درستی اتفاق نیافتد ایمپلنت دندانی که در جای خود لق شده نمی تواند تاج دندان را به خوبی روی خود نگه دارد و در نتیجه از لثه بیرون می افتد.

-احتمال ابتلا به بیماری‌های دهان، دندان و التهاب لثه (پری ایمپلنتایتیس) در افراد سیگاری خیلی بیشتر است.

-تعویض ایمپلنت دندان در افراد سیگاری سریع‌تر از افراد غیر سیگاری است، حدود ۱۵ درصد از افرادی که سیگار می کشند، معمولاً مجبور تعویض ایمپلنت حدود  دندان 5 سال پس از کاشت ایمپلنت می شوند.

سیگار کشیدن و تحلیل استخوان فک

مشکل سیگار کشیدن روی ایمپلنت‌ها فقط به دوره جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک محدود نمی‌شود بلکه تحقیقات نشان می‌دهد حتی در صورتی که ایمپلنت ها به خوبی با استخوان فک فرد سیگاری جوش بخورند همچنان خطر تحلیل استخوان به علت سیگار کشیدن و در نتیجه افتادن ایمپلنت دندان یا لق شدن آن در افراد سیگاری بیشتر است. تجربه نشان داده افراد سیگاری نمی‌توانند بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کنند و به همین علت تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت های دندانی با علائمی مانند عفونت و التهاب لثه که تا استخوان فک گسترش پیدا می کند موجب افتادن ایمپلنت ها در فاصله کوتاهی پس از کاشت آن ها در استخوان فک افراد سیگاری می شود.

کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری

اولین توصیه در کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری این است که سیگار را ترک کنید، اما اگر به هر دلیلی نمی توانید این کار را انجام دهید یک هفته قبل و حداقل به مدت دو هفته پیش از انجام ایمپلنت دندان و حدود ۲ تا ۳ ماه بعد از آن باید آن را ترک کنید تا جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک به طور کامل انجام شود، و تا جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک مصرف سیگار خود را به حداقل برسانید.
همچنین باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کنید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کرده و هر گونه پوسیدگی و عفونت یا مشکلات لثه را به سرعت درمان کنید تا کاشت ایمپلنت با مشکل مواجه نشوید.

عارضه حفره خشک در کاشت ایمپلنت

مهمترین پیامد منفی کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری عارضه حفره خشک می باشد. حفره خشک یا dry socket عارضه دردناکی است که در بعضی از موارد متعاقب کشیدن شدن دندان، در حفره ایجاد شده، لخته خونی تشکیل می شود که علاوه بر محافظت از استخوان و اعصاب، روند التیام را نیز آغاز می کند. اگر به هر دلیلی لخته خونی از محل مربوطه جا به جا شود سبب ایجاد حفره ای خشک یا درای ساکت می شود. در این حالت استخوان و اعصاب در معرض تحریکات محیط دهان قرار می گیرند.

کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری

ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری

چطور از عارضه حفره خشک در کاشت ایمپلنت جلوگیری کرد؟

در صورتی که نمی توانید سیگار خود را پیش از انجام کاشت ایمپلنت ترک کنید، بهتر است حداقل به توصیه های زیر عمل کنید تا به عارضه حفره خشک پس از ایمپلنت دندان دچار نشوید:

-از patch نیکوتین استفاده کنید.
-به مدت ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی از کشیدن سیگار خودداری کنید.
-از دندان پزشک بخواهید که حتماً مرحله زخم شما را بخیه کنند.
-هنگام سیگار کشیدن از گاز استریل روی ناحیه جراحی شده نگه دارید.
-از جویدن تنباکو و آدامس های نیکوتین دار خودداری کنیم.
-برای فراموش کردن عادت سیگار کشیدن به عادت دیگری روی بیاورید.

چه مدت پس از انجام پیوند استخوان می توان سیگار کشید؟

بهتر است به مدت دو هفته پس از انجام عمل جراحی پیوند استخوان از سیگار کشیدن خودداری کنید. کشیدن سیگار می‌تواند موجب افزایش خطر پیوند نخوردن گرفت استخوانی و یا عدم موفقیت عمل جراحی لیفت سینوس شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − چهار =