logo aryam

انواع ایمپلنت دندان

انواع-لمینت-دندان

انواع-لمینت-دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

در ایمپلنت ، دندان جدیدی جایگزین دندان از دست رفته در دهان می شود. جنس این دندان معمولا از تیتانیوم می باشد. ایمپلنت دندان در موقعیت ریشه دندان از دست رفته در ناحیه استخوان فک لثه قرار می گیرد . روی ایمپلنت پوشش های دیگری نظیر روکش دندان،بریج، دندان مصنوعی و سایر پروتز ها قرار می گیرد. این ایمپلنت ها به دو صورت ثابت و متحرک گذاشته می شود.

 

انواع-لمینت-دندان

انواع-لمینت-دندان

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت ریشه ای

ایمپلنت ریشه ای همان طور که از نامش پیداست به صورت ریشه دندان شبیه سازی شده است. این نوع ایمپلنت  در شکل های استوانه ای، پیچ صاف یا پیچ مخروطی ساخته شده است. به همین خاطر پرکاربردترین ایمپلنت در دنیا می باشد. ایمپلنتها از این نوع در دو مدل ساخته شده اند: صاف و ناهموار. ایمپلنتهای صاف از جنس تیتانیوم می باشد و از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفت. ایمپلنتهای ناهموار کارایی بیشتری داشته و سطح ناهموار آن هم فضای بیشتری نسبت به نوع ایمپلنت هموار دارد و هم باعث استحکام استخوان  می شود. در برخی از ایمپلنت های ناهموار با  لایه هیدروکسی آپاتیت پوشش داده می شود. این بدان دلیل است که بهبود جوش خوردن استخوان را سرعت می بخشد. این نوع ایمپلنت دندان یک عیب دارد و آن اینکه سطح ناهموار ایمپلنت در دهان سریعتر به باکتری آلوده شده و باعث عفونت دندان می شود.

به تازگی نوعی از ایمپلنت طراحی شده که حجم کمی در دهان می گیرد. این ایمپلنت دارای سطح ناهموار بوده و با داشتن قسمت های میکروسکوپی شکل باعث افزایش سطح دهان شده و در نهایت تماس با سطح استخوان بیشتر می شود. این نوع ایمپلنت برای افرادی که میزان استخوان کمی دارند کاربرد دارد.

مینی ایمپلنت

این نوع ایمپلنت به شکل میخ باریک می باشد.

ایمپلنت تیغه ای

این ایمپلنت با ایجاد حفره ای در استخوان قرار می گیرد. تیغه قرار گرفته در حفره ی استخوان با پوششی به نام روکش دندان متصل می شود. کاربرد این نوع ایمپلنت بسیار کم بوده و جز در موارد استثتنایی از آن استفاده نمی شود.

ایمپلنت ساب پریوستیل

این نوع ایمپلنت قبل از ایمپلنت ریشه ای وجود داشته ولی کمتر از آن استفاده می شود. این ایمپلنت با قرارگیری  بر روی استخوان و استحکام به وسیله لثه و غشای پریوستیل انجام می شود. چیزی که باعث استقامت ایمپلنت شده غشای پریوستیل می باشد.

ایمپلنت دندان زایگوماتیک (اتروفی شدید بالا)

این نوع ایمپلنت در نواحی پشت فک کاشته می شود و برای لثه هایی که دچار تحلیل شده مناسب است.

تهران – بلوار فردوس شرق -خ ابراهیمی جنوبی- بالای بانک مسکن- ساختمان عقیق ط 3 واحد 11
44974672 _ 44974660

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + پانزده =